vrijdag 12 december 2014

Wie weet wat gevoel is? Wie heeft zelf gevoel? Wat IS gevoel? Hoe werkt gevoel?

Presentatie van 15 minuten op basisschool, in groep 8; 11 en 12 jarigen laten kennismaken met dat wat stelselmatig uitgeroeid lijkt te worden. Onder andere op school.


GEVOEL

Wie weet wat gevoel is? Wie heeft zelf gevoel? Wat IS gevoel? Hoe werkt gevoel?


REACTIE 

Als ik iemand aanraak, wat gebeurt er dan? Kijk goed. Let op de reactie als ik iets doe bij twee mensen op twee manieren. Terwijl ik dat doe, spreek ik Jibberish; de taal die niemand snapt maar iedereen begrijpt, want je voelt de bedoeling namelijk. Degene die ik aanraak: ga geen gekke bekken trekken, maar blijf bij je gevoel. En jullie allemaal: Doe mee! Leef je in. Ga “invoelen”. Wat is de boodschap?


VERLEGEN | LEEG | PESTEN 

Wie is er verlegen? Hoe komt dat? Ben je zo geboren? Wie is er nog meer verlegen en durft niet hier vooraan te staan, naast mij? Hoe komt dat?
Is dat omdat… ben je bang voor commentaar, kritiek, op- en aanmerkingen?
We controleren toch continu of iemand wel voldoet aan “wat er van ons verwacht wordt”?
Dat komt toch door onze “doe nu maar wat ik zeg”-opvoeding?
En wat doen we als iemand afwijkt en niet voldoet aan de norm/hetzelfde is als de rest?
Dan klikken we toch bij de juf? Of… soms pesten we zo iemand. Wij zijn dus allemaal pestkoppen, zolang we opkomen voor de regels die we geleerd hebben. De regels die niet van ons zijn, waar we niet achter staan maar die ons door de neus geboord zijn. DIE regels. Toch?

Is dat jullie fout? Dat komt door het systeem waarin je bent opgegroeid.



WAT HEB JE NODIG? 

Waarom komt niemand om het idee om naast iemand te gaan staan en te vragen: “Wat heb je nodig?” Heb jij ooit die vraag gehad? Wat doet het met je als je die vraag hoort??

Wat zou jij kunnen doen voor iemand die het moeilijk heeft?



WARMTE en KOU

Warmte en kou - de “hand op de schouder”: Kijk eens waar mijn hand nu zit? Wat zegt die hand? “Alles is goed. Er is niets aan de hand. Jij bent goed zoals je bent.”

Kan ik mijn kind nu een kus geven waar iedereen bij is? Nee hè? Niemand wil dat want iedereen kijkt.
Is het soms raar om iemand aan te raken of zelfs een kus te geven? Waarom schamen we ons daarvoor?

Het is zacht. En warm. En dat mag niet. Waarom moet alles hard en kou zijn?

Waarom krijgen we van onze opvoeding het idee, dat “lief zijn” niet mag? Waarom mag het gevoel er niet zijn?



HET VERSCHIL TUSSEN GOED EN FOUT 

Wat ik heb ontdekt is: er is geen verschil tussen goed of fout want goed of fout bestaan helemaal niet. Die zijn uitgevonden door de mens om ons te kunnen onderwerpen en ons kunstjes te laten doen zoals vrijwillig belasting betalen zonder verzet.

Wat dan wel? We zijn hier om te léren. Het gaat niet om continu corrigeren. Het gaat om de ruimte krijgen om zelf te ontdekken wat je allemaal kunt in deze wereld. Toch?
“Wie niet in staat is om fouten te maken, is tot niets in staat” zag ik op een muurtegeltje staan. Klopt dat?



LUISTER NAAR JE GEVOEL

Gevoel heeft een functie. Het wil, dat het gevoeld wordt. Het wil, dat er naar geluisterd wordt. Gevoel wil dus, dat we de tijd en de ruimte nemen om het gevoel er te laten zijn.


PROTEST - “de enige manier om gevoel te uiten”

Wat doen we als we geen ruimte krijgen om onszelf te zijn? Idee?
Wie maakt er wel eens wat stuk? Wie kent iemand met een tattoo? Wie heeft wel eens jongelui gezien op straat die herrie maken? Wie weet wat hangjongeren zijn?
“Waarom moest dat stuk?” –‘Gewoon…’

Dat… is protest. We kunnen niet zeggen wat we denken maar laten het wel weten.
Toen ik 10 was liep ik stampend met leeftijdgenoten naar huis en scandeerde: “Wij protesteren, tegen ouwe heren!” Wat zègt dat eigenlijk? Dat zegt: “Er klopt iets niet: “jullie” doen iets wat ingaat tegen mijn gevoel.” Klopt dat? Wie kan dit volgen? Wie niet? Wat voel jij dan?



ENERGIE

Alles wat we willen, of nodig hebben, is voelbaar voor een ander.
Bij alle mensen (ook kinderen) voel je wat die wil of wat die nodig heeft. Toch?


HPV VACCIN

Meisjes van 12 krijgen een injectie. Die laat je vrijwillig in je lichaam spuiten. Voelt dat goed?
Het gaat àlle natuurlijke barrières van je lichaam voorbij en komt zo in je bloed. Is dat wel goed?
Voel. Iedereen snapt dat je er méér van moet weten voordat je zoiets belangrijks zomaar doet.
Doe je eigen onderzoek. Je zult merken dat er geen goeie reden is om zo’n vaccin te gebruiken en dat het nooit goed getest is – dat kan namelijk helemaal niet – dus dat jij nu het proefkonijn bent.
Èn je zult merken: het is gif want er zitten schadelijke chemische giftige stoffen in en zware metalen zoals kwik – dat tast je hersenen aan. Dat zit in alle vaccins tegenwoordig en kwik hoort niet in het menselijk lichaam. En je zult merken dat vaccins meer ziektes verspreiden dan bestrijden. Dus…?



CONCLUSIE

GEVOEL brengt je de boodschap van jouw ziel. Die leeft bij jouw hart. Die zegt ons dingen. Die waarschuwt ons voor gevaar. Daarom gaan wilde dieren rennen bij een bosbrand, zo overleven ze dat. Wij mensen zijn weg van ons gevoel. Toen een tsunami kwam in 2005, spoelden allemaal mensen weg. Ze gingen dood omdat ze niet naar hun gevoel konden luisteren. Niemand weet meer wat dat is en hoe dat moet.

Hou jouw gevoel heel. Dan blijf je jezelf. Want zelf… is ziel. En ziel… is gevoels-verstand. Nog één ding: gebruik je talent positief. Help elkaar. We zijn hier om te spelen en lol te maken en elkaar te helpen.++

Meerleeslinks



[bron op facebook]

link naar het “praatje” van 15 minuten op de basisschool: - soundcloud.com/dagboekvaneenvreemdeling/hoe-werkt-gevoel

Update 7 december 2017 |

Deze link kreeg ik via via: regenboogtraining.nl en werd als volgt begeleid:
"Deze training hebben ze bij mijn dochter op school gegeven. 

Ik was er van onder de indruk. Misschien is t iets voor jou om te geven of inspireert het."

Op de site lees ik deze tekst:

We zijn te vertrouwen.
We helpen elkaar.
We lachen elkaar niet uit
We doen niet zielig
Niemand speelt de baas

Ze continueert: "Ik was onder de indruk dat er dit soort externe bedrijven/ initiatieven worden ingezet op school om zowel kinderen, leraren en ouders deze training te geven."

Inderdaad... dit mag de wereld in.

Meerleeslink: 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten