zaterdag 22 maart 2014

De wonderlijke energie van kinderen | (en wat school met ze doet)



947 woorden | 
Jonge kinderen hebben een energie over zich die magisch is. Ze stralen alle kanten uit en zijn daardoor bere aantrekkelijk voor ieder mens, van jong tot oud.

Hoe komt dat? 
Of beter: hoe komt het, dat wij dat licht in onszelf met de jaren zien doven?

In een maatschappij waarin niets mag behalve “in de pas lopen en gedraag je en doe normaal en doe nou maar wat ik zeg is het niet vreemd dat er van de oorspronkelijke mens niets overblijft. De vlam dooft.

De ouders beperkten het kind dat op 16-jarige leeftijd kennelijk al 300.000x het woord NEE gehoord heeft. Ze weten niet beter dus doen het ook nog uit liefde... Over liefdadige terreur gesproken. De school gaat daar nog eens dunnetjes overheen en heeft door verplicht onderwijs maar liefst 12 jaar de tijd om alle initiatief en levensvreugde volledig te vermoorden.

Heb je even?

Wist je dat school "zeven lessen" heeft die het erin pompt? Hier komen ze - overgenomen van oud-leraar John Taylor Gatto's boek resp. het artikel van Frans Vermeulen hierover: "Scholen? Weapons of mass instruction":

1. een kind leert verwarring in plaats van samenhang en leert te veel oppervlakkige feitenkennis boven enthousiasme

2. Een leraar leert kinderen: blijf in de klas(se) waar je thuishoort. Individualiteit is daarmee in strijd en derhalve de vloek van elk systeem van classificatie.

3. Kinderen leren onverschilligheid. Wat je ook doet op school, niets is de moeite waard om af te maken als de bel gaat.

4. Emotionele afhankelijkheid door straffen en belonen, is een volgende les. De leraar is degene die gunsten kan verlenen en zonder reden weer intrekken, rechten zijn er niet; goed gedrag houdt de kinderen gegijzeld.

5. Intellectuele afhankelijkheid: ze moeten wachten tot een leraar vertelt wat ze moeten doen. Het is de belangrijkste les van allemaal: we moeten wachten op anderen, beter getraind, hoger in hiërarchie, ouder, om betekenis te kunnen geven aan ons leven.

6. Zelfvertrouwen is voorwaardelijk, afhankelijk van de mening van een expert. Kinderen daarentegen die van hun ouders geleerd hebben, dat ze van hen houden ondanks alles, laten zich onmogelijk conformeren.

NB: Dat is wat onvoorwaardelijke liefde oplevert dus; zelf-verantwoordelijk gedrag

7. Afwezigheid van privacy. Er zijn geen privé-ruimtes voor kinderen, geen privé-tijd. School breidt zelfs haar invloed uit door huiswerk, anders kan het voorkomen dat kinderen thuis iets leren buiten de autoriteit van de leraar om, of van een wijs iemand uit de buurt."

Hierachter schuilt een eenvoudig idee: ieder van ons moet perfect en afhankelijk gemanaged kunnen worden en daarvoor gebruikt men elke truc uit het boekje: psychologie, sociale druk of bruut geweld.

Midas Dekkers schrijft hierover in zijn boek De Larf:
“Op school wordt de nieuwsgierigheid vermoord.

Je krijgt er antwoord op vragen die je je nooit hebt gesteld en blijft met de echte vragen zitten tot het vlammetje flakkert en dooft.

Op school beschouwen ze je als een vat dat moet worden volgestampt, niet als een spons die zich vanzelf volzuigt, zolang je de gaatjes maar niet met onzin verstopt.

Het is bijna onmogelijk om een kind het leren te beletten, maar op school krijgen ze het voor elkaar (p. 152)”.

“... scholen zijn niet zozeer gebouwd om kinderen iets te leren als wel om de maatschappij van ze te vrijwaren, ongeveer zoals gevangenissen dienen om de maatschappij tegen boeven te beschermen (p. 222).”...


Het doel? Onderwerping dus.


Over geestelijke verkrachting gesproken.


“Op school wordt de nieuwsgierigheid vermoord. Je krijgt er antwoord op vragen die je je nooit hebt gesteld en blijft met de echte vragen zitten tot het vlammetje flakkert en dooft.


Geen wonder dus dat sprankelendheid van kinderen afneemt - omdat die vermoord wordt.

Geen wonder ook, dat “ouderen” zo graag in de buurt van kinderen zijn. Omdat mensen niet leren het levensplezier en de levenslust uit zichzelf te halen, zijn ze aangewezen op anderen. Dus klauwen we er op los en jatten energie bij elkaar weg via helse spelletjes zoals projectie en psychisch vampirisme.

Vreselijk – maar waar. En voor ieder zichtbaar. En heel verdrietig, óók. Want dat is liefdeloos gedrag en zeer verdrietig makend. Om te zien dat alléén onze kinderen nog die glans en sprankeling over zich hebben.
En dat volwassenen dat voornamelijk niet meer hebben. Uitgedoofd zijn. En er op los jatten.


Energie jatten


Een relevant -en helaas extreem- voorbeeld van iemand die energie jat bij een kind, is seks met minderjarige kinderen. Diverse bronnen tonen, dat de (voormalig want gepensioneerde) hoogste baas van Politie en Justitie in Nederland in zo’n pedo-netwerk zit. Google maar eens op Rolodex-onderzoek, journalist Micha Kat of de naam Joris Demmink.

Hier kunnen wij niet meer omheen want de waarheid komt nu aan het licht. Mensen als deze illustreren exact waar het hier om gaat: misbruik - als gevolg van een systeem dat niet deugt zodat ze het bij een ander moeten halen. Immers…een pedofiel is ook ooit iemands kind geweest… Dus waar is het misgegaan?


Mensen als deze illustreren exact waar het hier om gaat: misbruik - als gevolg van een systeem dat niet deugt zodat ze het bij een ander moeten halen...

Walgelijk hè. En tegelijk zo ongelooflijk simpel.

Het geeft aan waarom we collectief echt naar ons hart terug móeten.
Omdat dit zo niet langer kan. Dit… is Waanzin.


...het toont, waarom we echt naar ons hart terug móeten

Door naar het hart te gaan kunnen we zelfs verkrachters, pedofielen en wellicht zelfs moordenaars in liefde zien. Omdat het miskende mensen zijn. Dat is waarom bij Indianen een verkrachter wordt opgenomen in de familie van degene die verkracht werd.

Voel maar of dit klopt voor jou. Durf jij dat aan?

~Ingeving van de dag. Trust me… Het lichaam liegt nooit.

Meer
*Waarom We Zoeken | Het emo gemis van de vader en hoe dat ons laat zoeken naar helen… en een partner - dagboekvaneenvreemdeling.blogspot.com/2015/02/waarom-we-zoeken.html
*Schade aan het innerlijk kind bij gemis van ouderlijke steun - dagboekvaneenvreemdeling.blogspot.com/2014/10/schade-aan-het-innerlijk-kind-bij-gemis.html
*Kinderen willen overal bij zijn - laat ze - want dat hoort zo | dagboekvaneenvreemdeling.blogspot.com/2015/01/kinderen-willen-overal-bij-zijn-laat-ze.html
*Een kind leert je... - dagboekvaneenvreemdeling.blogspot.com/2014/05/een-kind-leert-je.html
*We zijn bang dat kinderen niet naar ons luisteren - dagboekvaneenvreemdeling.blogspot.com/2014/05/bang-dat-kinderen-niet-luisteren.html
*Wat wij mensen doen en waarom: verband tussen tekort. Behoefte. Intentie. Zucht naar Geluk. Levenslust. En werkelijke rijkdom. - http://dagboekvaneenvreemdeling.blogspot.com/2014/07/wat-wij-mensen-doen.html
en ja hoor, seks natuurlijk:
*Seks willen is vaak “leunen op een ander” | Seks “om maar wat te hebben” - http://dagboekvaneenvreemdeling.blogspot.com/2014/08/seks-willen-is-vaak-leunen-op-een-ander.html

6 opmerkingen:

  1. Ah... nuttig artikel: http://www.vrijspreker.nl/wp/2014/03/waarom-de-jeugd-niet-in-opstand-komt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Scheer aub de mensen die zich dagelijks met hart en ziel inzetten niet over dezelfde kam dan 'het systeem' waarvan onze kinderen dagelijks het slachtoffer zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is zo, wat hier zo MOOI wordt geschreven. SIMPEL en EENVOUD zijn de woorden gevuld met Liefde in overdracht. Ik zeg dit al jaren tegen ouders, kinderen en volwassen zelf. Daarom mag ik blijven vragen voor het nieuwe systeem van onderwijs,niet alleen voor d ekids maar het vloeid over op d eouders en de leerkracht die het uitdraagt. dus een vloeidend samenspel van kennis en wijsheid uit wisselen, in plaats die oude kennis die niet meer klopt en vol leugens bevat ! Dat doe ik ook in het SEE YOU 2 project. en de werking is geweldig Simpel en Eenvoud. thanks voor het mooi artikel.<3 white love for you all.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. rj, auteur van Dagboek van een Vreemdeling21 maart 2023 om 23:15

    Oplossing? Wie? Men denkt vaak in 2 mogelijkheden, kortweg in "oud" (hoe het vroeger was) of "nieuw" (de 17 Sustainable Goals, SDG), maar niet in hoe het wèl zou moeten en brengt zo geen enkele suggestie in, over hoe het beter kan.

    Het onderwijs is niet te transformeren omdat het gefundeerd is op een in-en-in ziek systeem. Kinderen worden dommer gemaakt en hun sprankeling raakt verloren.

    Daarover hoor je niemand. Niet in het publieke debat, niet op de universiteiten. Maar dat zouden we het wel moeten hebben.

    Hoe moet het dan?
    De kinderen heel houden ipv hun creativiteit stelselmatig slopen en afpakken. Ze groeien nu op zonder eigenwaarde en zelfvertrouwen en worden nooit volwassen. Kijk maar om je heen. Dit lijkt toch nergens op? Ethiek en beschaving zijn ver te dienen, kleinzieligheid en kinderachtigheid regeren.

    Hoe? "Want kinderen moet je tot de orde roepen!" Niet waar. Kinderen protesteren tegen een leefomgeving die hen tekort doet. Haal dat weg, ga respectvol met hen om en je hebt geen kind aan hen.

    School moet plezier geven, het moet plezierig zijn om te leren; nu wordt structureel ons levenslust ontnomen. In Finland gaat het iets beter, daar kent men diplomavrij onderwijs en scoren de leerlingen mondiaal beter dan andere landen. Ze lopen daar echter ook niet gelukkig rond, dus is er nog steeds iets fundamenteel mis.

    Volgende stappen zijn functievrij werken en pensioenvrij leven. Jeff Staes heeft hierover ideeën de wereld in gebracht. Ik geloof dat hij gelijk heeft.

    Ik heb degelijke ideeën aangehaald in mijn blogs op Dagboek van een Vreemdeling, zie o.a. in

    "De wonderlijke energie van kinderen" (en wat school met hen doet)
    https://dagboekvaneenvreemdeling.blogspot.com/2014/03/de-wonderlijke-energie-van-kinderen.html. Da's een begin. rj

    BeantwoordenVerwijderen
  5. rj, auteur van Dagboek van een Vreemdeling21 maart 2023 om 23:16

    Oplossing? Wie? Men denkt vaak in 2 mogelijkheden, kortweg in "oud" (hoe het vroeger was) of "nieuw" (de 17 Sustainable Goals, SDG), maar niet in hoe het wèl zou moeten en brengt zo geen enkele suggestie in, over hoe het beter kan.

    Het onderwijs is niet te transformeren omdat het gefundeerd is op een in-en-in ziek systeem. Kinderen worden dommer gemaakt en hun sprankeling raakt verloren.

    Daarover hoor je niemand. Niet in het publieke debat, niet op de universiteiten. Maar daar zouden we het wel over moeten hebben.

    Hoe moet het dan?
    De kinderen heel houden ipv hun creativiteit stelselmatig slopen en afpakken. Ze groeien nu op zonder eigenwaarde en zelfvertrouwen en worden nooit volwassen. Kijk maar om je heen. Dit lijkt toch nergens op? Ethiek en beschaving zijn ver te dienen, kleinzieligheid en kinderachtigheid regeren.

    Hoe? "Want kinderen moet je tot de orde roepen!" Niet waar. Kinderen protesteren tegen een leefomgeving die hen tekort doet. Haal dat weg, ga respectvol met hen om en je hebt geen kind aan hen.

    School moet plezier geven, het moet plezierig zijn om te leren; nu wordt structureel ons levenslust ontnomen. In Finland gaat het iets beter, daar kent men diplomavrij onderwijs en scoren de leerlingen mondiaal beter dan andere landen. Ze lopen daar echter ook niet gelukkig rond, dus is er nog steeds iets fundamenteel mis.

    Volgende stappen zijn functievrij werken en pensioenvrij leven. Jeff Staes heeft hierover ideeën de wereld in gebracht. Ik geloof dat hij gelijk heeft.

    Ik heb degelijke ideeën aangehaald in mijn blogs op Dagboek van een Vreemdeling, zie o.a. in

    "De wonderlijke energie van kinderen" (en wat school met hen doet)
    https://dagboekvaneenvreemdeling.blogspot.com/2014/03/de-wonderlijke-energie-van-kinderen.html. Da's een begin. rj

    BeantwoordenVerwijderen