zaterdag 3 januari 2015

Zelfsabotage, het stille verdriet

“Vorm van zelf-sabotage, niet goed voor jezelf of je lichaam zorgen. Komt goed, je valt vanzelf wel een keer om. Punt is, zodra je je eigen partner wordt, valt alles op z'n plek en doe je als vanzelf de juiste dingen die bij je passen. Dus loop je pad. Kicken hoor. Het gaat om de reis, niet om de bestemming. Zie de film 'peaceful warrior' van 2006 op youtube dan heb je 'm zo. De boodschap.”

Dit gleed uit mijn pen vanmorgen in een brief(mail)wisseling over zelf-sabotage. Wat eraan vooraf ging:

Op 3 januari 2015 heeft X het volgende geschreven:

“Mooi verwoord weer zeg!
Inderdaad gaat liefde buiten je om, je hebt er geen invloed op en dat is maar goed ook.
Echte liefde inderdaad.
Lastig om toe te laten ook.
Ben wel steeds zo laat nog wakker, slapen gaat slecht.
Heb jij daar dan geen problemen mee?”
Op woensdag 31 december 2014 had ik het volgende geschreven:
“fijn dat je je meldt en deelt waar je mee knokt. Kijk zo doe je dat. Knokken doe je omdat een crisis een veelbelovend uitgangspunt is.
Positief dus, want dan kun je verandering toelaten. Zonder crisis lukt dat niet. Want crisis is vastlopen en dat hebben we nodig om vooruit te komen, voorbij onze eigen hordes. Geniet er van en laat me gerust met je mee kijken wanneer je er behoefte aan hebt.

Liefde is heel simpel: dat overkomt je. Je staat er buiten.
Als het zielsverliefdheid is althans.
Tot die tijd is het wat anders. Geiligheid of “leunen”; steun zoeken bij de ander om je lasten te laten dragen. Dat no kan.
Dus hebben we per definitie onze eigen partner te worden voordat we ons in de liefde kunnen storten. Zo simpel!
En daarna speelt het geen rol meer en gaat de geiligheid vanzelf liggen omdat die alleen bestaat bij de gratie dat je de ander jouw lasten wil laten dragen en niet op eigen benen kunt staan.
Dat is een constatering en een hele nare. Dus dat is verdrietigmakend maar wel nodig om er (de zure appel) door heen te bijten. Het brengt je letterlijk verlossing - van je eigen bagage. Ga die weg. Ik zal je altijd steunen.”

 

Waarmee het allemaal begon:


Op woensdag 31 december 2014 heeft X het volgende geschreven:
“Bij mij is het ff een zooitje merk ik.
Ben lekker met mezelf in gevecht en wil alles zo goed doen voor iedereen zodat ik weer vergeet dat ik zelf belangrijk ben.....
Ik wil in het nieuwe jaar meer rust nemen, beter eten en slapen!!

Tevens de liefde... Pfff... Snap jij er nog iets van? Ikke niet. Eerst maar van mezelf houden maar dat is nog niet zo makkelijk blijkt...
Joh, het leven biedt zich aan en mogelijkheden liggen er voor het oprapen...
Grijp jij ze?
Ik laat vele kansen aan me voorbij gaan merk ik en ik baal ervan.
Rust zegt mijn ziel. Rust. Lezen. Geen pc of tv.
Arrrgghhh.
Zo, dit moest ik even kwijt geloof ik.

Jij vermaakt je dus goed alleen... Hmmm dat wil ik ook weer kunnen...
Ik ben weer weg bij mezelf merk ik. Niet helemaal maar toch....”

 

Boodschap


De boodschap? Zó ziet een positieve levenshouding eruit.
Onbewuste sabotage kennen we allemaal. Ik ook.
Maarr... wat doen we ermee?


Punt is dat IEDER MENS wel onbewuste sabotage kent van zichzelf. Zelf is ziel namelijk en niemand luistert er naar dus saboteer je die input per definitie. Spijtig genoeg natuurlijk. Hier gaan we collectief de komende eeuwen aan werken, lijkt me.++
[596 woorden]

Citaten uit de film "peaceful warrior": 


Peaceful Warrior uit 2006 op imdb.com/title/tt0438315
You think more than you know - youtu.be/y5w3_7j65Kc?t=11m35s
Everything has a purpose - youtu.be/y5w3_7j65Kc?t=1h12m27s
A warrior does not give up what he loves. He finds the love in what he does - youtu.be/y5w3_7j65Kc?t=1h25m35s
Surrender the one thing you'll never have and you'll never will - CONTROL youtu.be/y5w3_7j65Kc?t=1h34m10s
It's the journey what brings us happiness. Not the destination - youtu.be/y5w3_7j65Kc?t=1h40m16s |
Are you happy - youtu.be/y5w3_7j65Kc?t=13m10s

Intro van Dan Millman op TED: youtu.be/MDL85fzdc1g


Geen opmerkingen:

Een reactie posten