zaterdag 26 juli 2014

Kijk... naar hoe angst ons lam legt

320 woorden |

Hoe angst ons lam legt

“Als angst een bevolking in de greep heeft, dan kun je daar mooi op verder”. 
Met die ingeving werd ik vanmorgen wakker. Hoe ernstig dit is, hoef ik jou niet te vertellen. Dat weet je zelf wel - of hoor je te weten (!). Lees je anders even in, met één van de talrijke blogs hiervóór, zoals “corrigeerbaar gedrag” of “fulmineren doe je zo”. We worden onder de duim gehouden en krijgen onzin voorgeschoteld. Of was je dat nog niet opgevallen? Anonymous kwam er twee jaar geleden al mee. Doe Maar al dertig jaar geleden. Gerard Cox nog langer. En Wim Kan... wacht; “wakker protest” is van alle tijden.


Welke angst? 

Maar... over wèlke angst hebben we het eigenlijk? Welke angst krijgen we mee? Eerder al viel me de angst op voor “niet goed genoeg te zijn”. Er zit echter nog iets achter deze angst. De algemene angst is volgens mij:
“de Angst niet conform te zijn”
In mijn beleving is dat de angst die achter alle angsten zit. De angst op te vallen. De angst nergens bij te horen. De angst niet geliefd of niet goed genoeg te zijn. De angst dat er niemand voor jou is. De angst voor angst.

We hebben “Doe Maar” te bedanken voor de trefzekere liedjes, ik herhaal “bang” hier voor je (bang voor jou en bang voor mij... bang voor dood en bang voor pij-i-hijn):
 

Lily Allen ging er nog eens grondig overheen met “The Fear” (zie vid bovenaan - met uitleg).

Robert Long bezong het allemaal op cabareteske manier in “Allemaal angst” - http://youtu.be/uMi8So3Pxa0

En Vreemdeling maakte er een indringende rap-met-boodschap over.


Kern, in de herhaling

  • Kijk... naar hoe angst ons lam legt.
  • Ingeving: “Als angst een bevolking in de greep heeft, kun je er mooi op verder.”
  • Angst niet conform te zijn
Kortom: Lajeninaja (uit 1982)...
“Kijk om je heen; zie wat er gebeurt, zorg dat je wakker blijft...”


Meerleeslinks: 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten