dinsdag 9 juni 2015

Hoe ga je om met een afwijzing voor een vacature? | “Beste werkgever... Voor jou tien anderen!”

Mijn sollicitatie voor ontbijtmedewerker in een hotel werd afgewezen. Had niets anders verwacht, ben nogal een vreemde vogel ten opzichte van het platgewalste, stemloze volk en vernam dat ze al “enkele kandidaten hebben die beer (yep, dat stond er) aansluiten bij onze wensen.” Gelul natuurlijk. Hij had er geen zin in, om welke reden dan ook. Mijn reactie vond ik zelf erg lollig; prikkelend, provocerend, uitdagend...wie wil er nou niet reageren als iemand die niets te verliezen heeft en onder uit zijn tenen schrijft - als Kevin Spacey in de film American Beauty? WYSIWYG:) Mijn reactie lees je hieronder.


Hoe ga je om met een afwijzing voor een vacature? 


“Moge. Dat kan natuurlijk! :)
Mag ik vragen hoe ze beter aansluiten?
Wonen ze nog dichterbij of hebben ze wellicht meer ervaring?
Kent u de Semler-methode, naar de Braziliaan Ricardo Semler? Met name vpro's Tegenlicht hoor je daarover; het gaat over “kiezen op gevoel” oftewel: “Zou ik met deze persoon willen werken?” in plaats van “Hoe zijn iemands kwalificaties?” Gevoel boven technocratie dus. De man werd zeer succesvol en neemt zelf geen beslissingen meer maar zet alleen de lijnen uit. Net als René Kesselaar dat laat zien in zijn vakgebied (http://tegenlicht.vpro.nl/nieuws/2015/februari/rene-kesselaar.html).

Ik sprak deze week overigens twee van uw medewerkers en het leek mij een leuk team dat u heeft, dat gaven ze al aan. Daar zou ik een uitstekende aanvulling bij zijn want ik ga voor verbinding en dus voor samen-werking. 

Hoop dat ik u mag besmetten met deze invalshoek. Het brengt een andere manier van denken, die veelal onderschat wordt maar juist in dit vakgebied van service en hospitality thuishoort...

Just saying.
Fijne dag!
Robert Jan

Op 09-06-15 om 12:15 uur schreef Mark het volgende, als reactie op mijn sollicitatie:

Beste Robert Jan,

Hartelijk dank voor je interesse en sollicitatie.
Helaas moet ik je meedelen dat we reeds enkele kandidaten hebben die beer aansluiten bij onze wensen.
We zullen jouw sollicitatie dan ook niet verder meenemen in de procedure.

Uiteraard wensen we je wel sucess met het vinden van een passende werkomgeving.

Met gastvrije groet,
Mark 
General Manager van het hotel dat ik aan schreef


Mijn sollicitatie 

Verzonden: donderdag 4 juni 2015 11:23
Aan: hotel met vacature
Onderwerp: Ontbijt medewerker

Geachte heer,

Graag stel ik mij beschikbaar als Ontbijt medewerker.

Ik ben praktisch ingesteld, alert, communicatief sterk, spreek m’n talen vloeiend en accentloos, ben precies, stabiel, vrolijk, opgeruimd en servicegericht. De reden dat ik bij solliciteer is dat het op fietsafstand is en ik een sfeermaker ben waar mensen blij van worden. Daarom bied ik graag mijn diensten aan om te zorgen dat uw gasten met een prettig gevoel verblijven en dat fijne gevoel meenemen. Horeca is service verlenen en dat heb ik ervaren tijdens de kantinediensten van mijn sportvereniging. Ik ben snel en heb een geöliede motoriek.

Voedsel intrigeert mij uitermate en heb mij daarin vanaf 2007 intensief verdiept via cursussen en zelfstudie. Zelf eet ik biologisch om die reden.
Ik ben een vroege vogel omdat ik geniet van het aanbreken van de dag.

Ben nu 47. Geen jonkie maar wel jong van hart. Ben direct beschikbaar en op alle weekdagen, met uitzondering van weekenden dat ik mijn kinderen van 10 en 11 jaar te logeren heb; dat is meestal tijdens de “even” weekeinden van het jaar vanaf vrijdagmiddag tot en met zondag; en de helft van vakanties.
Verder heb ik de tijd aan mijzelf.

Tot 2014 had ik een eigen bedrijfje (zzp) maar heb vanwege te weinig klandizie de activiteiten moeten staken. Het idee om bij u te solliciteren “voelt goed” en ik volg graag mijn hart. Bijgaand mijn cv. Graag ontmoet ik u persoonlijk. Mijn energie zal u overtuigen.

Hartelijke groet,

Robert Jan”

-

Wat mij bij het teruglezen te binnenschiet... Hoe lekker is het dan om vanuit eigenwaarde en zelfvertrouwen hardop te stellen: “Beste werkgever... Voor jou tien anderen!


Meerleeslinks: 

Het einde van de manager - hierin toont aannemer René Kesselaar (kesselaarenzn.nl) hoe hij dit toepast in Nee-derland | tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2014-2015/einde-vd-manager.html

“Hoe hou ik mijn Eigen-Waarde – juist in een ontmoeting?” | dagboekvaneenvreemdeling.blogspot.nl/2014/03/eigenwaarde.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten