vrijdag 18 april 2014

Waarom HSP/hoogbegaafden het moeilijker hebben dan anderen | Law of the “Garbage Trucks”

1700 woorden | 
HSP'ers of hoogbegaafden - woorden voor “geboren mensenhelpers van beroep” - hebben het moeilijker dan anderen. Enerzijds omdat het de sterkste schouders zijn die de lasten kunnen dragen. Anderzijds, omdat ze niet herkend worden maar juist collectief geweerd worden uit onze samenleving. Ga maar na: ons-soort-mensen wordt verguisd door de slapende meerderheid. Als wij iets zeggen wordt er raar gekeken. Als wij iets doen wordt er raar gekeken. Alles wat wij doen is raar... Vindt de meerderheid, althans. Dat schiet dus niet op. Jij en ik werden niet herkend bij geboorte voor wie je bent; niemand kreeg de ruimte om zichzelf te zijn of te ontwikkelen naar eigen inzicht en op te groeien in eigenwaarde en zelfvertrouwen. Dat ontbrak bij de meesten van ons.
“Het zijn de sterkste schouders die de lasten kunnen dragen”

Hoog-begaafd... wasda?

Een talent is een gave te noemen. Hoog-be-gaafd wil dus eigenlijk zeggen: buitengewoon getalenteerd. Een veelheid aan gaven. Zulke mensen pakken bovendien van alles op van anderen en worden daarom ook wel “hoog sensitief” genoemd of HSP; high sensitive person of hoogsensitief persoon. Hiermee antwoord op de ongestelde vraag: Wat is een hoogbegaafde eigenlijk? “Geboren mensenhelper en dus van beroep”. Vult dat de rest voor je in? Zo niet, stel vragen. 
Herken je dit? “Het zijn dwarsliggers die het spoor recht doen lopen” :)


Slechte start en het gevolg 

Hoe dan ook... De consequentie daarvan is, dat hoogbegaafden met nog veel meer issues rondlopen dan de rest. Enerzijds ligt dat buiten ons verantwoordelijkheidsgebied (vraag via persoonlijk bericht om nadere info). Anderzijds geeft dat onverwerkte ouwe troep. Emotio-shit*) eigenlijk. En...omdat ze vanaf hun prilste jeugd niet gekend zijn, is het ego ook nog eens overmatig ontwikkeld om als het ware te roepen: “Kijk mij eens!?”
Dat gedrag is dus niet zo raar; het kent een oorsprong en die is heel simpel.


Oorsprong: gemis aan volwassenheid, zelfvertrouwen en eigenwaarde

We werden door de kerk niet geaccepteerd omdat wij de natuurlijke leiders zijn die wèl in staat zijn anderen te helpen ontwikkelen tot volwassenheid, zelfvertrouwen en eigenwaarde. En dat is nu precies wat kerk en adel niet wilden. Die wilden landeigenen, horigen; “plukken” dus. Belasting betalen en werken en vooral niet protesteren. Want de adel had legers. Dus... het machtsmonopolie. Zoals we dat nu zien bij de Staat en de pliessie, daar ligt nu het machtsmonopolie.
“It's all a cry for love”

Achtergrond van projectie: onvrede uiten om aandacht te krijgen

Het gevolg is, dat iedereen gefrustreerd en onmachtig en vol onverwerkte emoties rond loopt. Emo shit dus. En het is wát lekker om die emo shit bij een ander neer te leggen... da's feitelijk een manier om aandacht te vragen voor je eigen probleem toch? “It's all a cry for love” - iedereen wil liefde vinden of lief gevonden worden, kies maar - en “alles wat we doen is om ons beter te voelen” las ik ooit. Maar da's nie alles; iedereen wil van z'n shit af - en kennelijk moet jij er bij helpen, waarom zouden we je anders confronteren met onze onvrede?? Echter...we zijn collectief zó ver afgedwaald van ons zelf, dat we zelf-s niet meer weten dat we dat willen. Dus als iemand ons nu plots confronteert met de waarheid, lopen we er hard van weg en zeggen óók nog dat dat helemaal niet waar is...! Lees meer in “wat wij mensen doen” en “wist jij wel dat we allemaal spiegels zijn.”

Kortom, de achtergrond van dergelijke “projectie”: onvrede uiten om aandacht te krijgen. In feite klinkt er: “Help het me op te lossen!”


Verdedig The Matrix!

Dat doen mensen. Die blijven hangen in het systeem. Of in de boosheid óver het systeem. Het systeem van schijn-zekerheid en schijn-veiligheid. The Matrix dus...
“Ieder mens straalt uit waar die zit”

Anekdote. Uit het leven gegrepen, dus

“Iedereen straalt uit waar die (mee) zit.” Je kunt dat dus aan iemand afzien. Ooit iemand benaderd na een ontmoeting in Club Lite. Je weet wel, blotevoeten-dansavonden voor gelijkgestemden. Er was een dikke vette tantra-avond aan de gang waar ik ff bio-catering kwam bezorgen en raakte in gesprek. Die vrouw had een leuke toet en een fijne energie dus ik mailde haar en stelde voor eens te ontmoeten, uitwisseling of zo, kweetniemeer pcies. 
Ze ging me toch tekeer joh, prachtig; ze dacht dat ik “gewoon wilde n**ken”. En dat uit de bek van een Tantrika. Moge.

Het zat precies andersom als waar ze me van beschuldigde

Bij nader inzien... was het dus precies andersom. Feitelijk voelde ik háár energie en reageerde op háár voelbare behoefte. Ik hield het nog netjes; ik vroeg haar heel simpel en doodgewoon -via de voordeur- of ze me wilde zien en zelfs waartoe. Zíj veranderde briljant de boodschap die ze verMIXte die met haar eigen emoties (ik mijd expres het woord “gevoel”!) en met haar eigen behoefte. Ze sloeg dus op tilt zogezegd. EN.. die mix kreeg ik gratis als onsmakelijke smoothy in mijn mik gegoten. Met haar naam erop. Had dus niets met mij te doen. (Lees hier meer over “spiegels”)


We vergelijken iemand met een ander... vaak met ons zelf

WTF dan toch? Een vrouw die niet in de gaten heeft wat ze zelf uitzendt... Een vrouw die haar eigen behoefte niet kent noch onderkent en DUS niet weet wat voor energie ze uitstraalt... Die vrouw, legde bij mij haar projectie neer; “je-zal-wel-willen-neuken-want-ik-vergelijk-je-met-een-ander-(met-mezelf-of-met-een-andere-kerel)-en-ben-bovendien-niet-bij-mezelf-anders-zou-ik-wel-vragen-stellen”. Hebbi 'um? Daarom schreef ik: “Vrouw wij hebben je nodig; een boodschap voor Alle Vrouwen.”


Relatie: niet te doen

Er is meer aan de hand, onder de oppervlakte. Een relatie tussen twee gelijkgestemden is gedoemd te mislukken als ze beide onbeschermd zijn en wagenwijd openstaan. Ze pakken alles op van elkaar en dragen zelfs elkaars lasten, en hoewel het samenzijn in de basis ideaal lijkt, gaat het gepaard met ondraaglijk veel ongemak. Daarover kan ik hier niet uitweiden; (daar kan ik hier niet op ingaan, daar zijn workshops voor).
Wel merk ik op, dat partners niet op elkaar mogen leunen maar “op eigen benen” hebben te staan. Daarover lees je meer in: “Geen relatie. Wel vrijheid.”


Ingevingen

Leuk hè.. Zulke ingevingen bij de aanblik van zulk schoons. “Zucht...was de vrouw maar wie ze was” mijmer ik bij een hap choco... Daarover schreef ik: “Vrouw is synoniem voor schoonheid” en een serie artikelen over “Eigen-Waarde” met praktische tipz.

Ook in de wereldberoemde blogs van vorige maart (taalgrapje), te weten: in “Corrigeerbaar gedrag” en “Warm menselijk communiceren in een land vol kou” ga ik hierop dieper in om aanleiding, oorzaak en gevolg te duiden. Artikelen uit m'n tenen trouwens.


"PS": Naschrift over emotio-shit *) en “The Law of the Garbage Truck”


Ik beschreef zojuist een voorbeeld dat me recent te binnen schoot, compleet met toelichting. Zulks noem ik een ingeving. Het is dus niet door mij bedacht. Het is als een idee dat mij aangereikt werd en dat ik daarom zo verwoord en presenteer als “waarheid”. Míjn waarheid dus.

Mocht je soortgelijke gevallen kennen en denken dat het toch stiekem anders zit, bedenk dan, dat het vaak veel simpeler zit. Hoe? Dat heb ik zojuist beschreven. Emotionele ouwe shit*) doet een hoop kwaad, ze zijn het gevolg van een overdosis emotionele kou uit onze doe-nou-maar-wat-ik-zeg-opvoeding - oftewel “doe maar normaal”, “gedraag je”, “loop in de pas”, “val niet op” - dat komt op hetzelfde neer. 
Het gevolg ervan is, dat we in ons denken zitten en niet meer ons gevoel correct kunnen raadplegen. Klopt dat? Nou dan. Daar rap ik over in “het ergste wapen is nog steeds de mond.”

“Garbage Trucks”: emo overload, woede die doet overkoken


Die overload of overdosis aan emo shit noemen we voor het gemak: The Law of the Garbage Truck. Lees hier het korte verhaal dat boekdelen spreekt over ons als deze “rondrijdende vuilniswagens”:

The law of the garbage truck

“One day I hired in a taxi for the airport. The driver was driving in the right lane when suddenly a black car jumped out of a parking space right in front of us. My taxi driver slammed on his brakes, skidded, and missed the other car by just a few inches! The driver of the other car popped his head around and started yelling at us! My taxi driver just smiled and waved at the guy, in a really friendly way. So I asked him: “Why did you just do that? This guy almost ruined your taxi!”
This is when my taxi driver taught me what I now call “The Law of the Garbage Truck.” He explained that many people are like garbage trucks. They run around full of garbage (frustration, anger, and disappointment, etc.). As their garbage piles up, they need a place to dump it and sometimes they will dump it on you.
Don’t take it personally. Just smile, wave, wish them well, and move on. Don’t take their garbage and spread it to other people at work, at home, or on the streets.
The bottom line is that successful people do not let the garbage trucks take over their day. Life is too short to wake up in the morning with regrets, so… love the people who treat you right and pray for the ones who don’t.” ~ Uit: “I can't believe it” op facebook 


Waar komt dit gedrag vandaan? 

Ik noemde het al even: daarover schreef ik artikelen als “Wat wij mensen doen en waarom | verband tussen Tekort. Behoefte. Intentie. Zucht naar Geluk. Levenslust. En werkelijke rijkdom” om aanleiding, oorzaak en gevolg te duiden. Voortschrijdende inzichten, kijkend naar onze historie: “Competitie, strijd om aandacht, strijd om energie - waar komt het vandaan?” [update 19.11.2014]


(Hoe graag) wil je er vanaf?

Stel vragen. Dat ten eerste. Ten tweede - voor als je geen vragen weet - zijn er workshops. Niet alleen om je met enkele simpele vragen te confronteren met je eigen gedrag (“Ben je gelukkig? Wat is blijdschap/wat maakt blij? Hoe onderdruk jij jouw emoties? Doe je jezelf daarmee te kort? Wat is de functie van emoties? Hoe pak je de boodschap?”) zodat je zelf ziet wat je doet en je jezelf kunt uitnodigen dit te veranderen... maar ook om je te laten zien dat alles al in je zit. Àlle antwoorden. Àlle kennis. Je weet alles al. Pas je het ook toe?

Kennis hebben we allemaal - maar soms is die toegedekt door een stevige laag van aangeleerde gewoontes, regeltjes of menselijk gedrag die nergens toe dienen (blijkt nu). Toepassen van kennis heet wijsheid.

Just do it!
Stel vragen als je er niet uit komt. Het is niet dom om vragen te stellen - om te beginnen in jezelf.

Meerleeslinks:

de Vlieger en de Zwever en Wie verloren is, zoekt niet  
Vervolg hierop: waarzeggen wordt niet geaccepteerd en Je-zelf zijn
Recente beauty: Valkuil: “Invullen voor een ander...” en onze Babylonische Spraakverwarring

Voorlaatste update: 18 januari 2015, 16:25 uur

Laatste update 10 september 2022 met de volgende meerleeslink:

Meer over hsp oftewel onze natuurlijke leiders, vind je hier:





8 opmerkingen:

  1. Verdomd herkenbaar, je anders voelen, je niet aan kunnen passen op de rest, gepest worden keer op keer omdat je anders bent....
    Ik herken er zoveel in
    Zal me ook niets verbazen dat een deel van die vrouw over mij gaat LoL
    Die niet in de gaten heeft wat ze uitzend

    BeantwoordenVerwijderen
  2. leuk stukje en uhhh nog waar ook ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In dit artikel plaats je hoogbegaafd en hoogsensitief als gelijk. Ervaar je dat als precies hetzelfde? Zit daar geen verschil tussen? Herkenbaar om een 'buitenstaander' te zijn in deze maatschappij. Ik weet dat ik hoogsensitief ben, maar maakt dat mij ook direct hoogbegaafd? Het laatste wordt op verschillende manieren beschreven, met bijvoorbeeld het meten in IQ. Ik ben intelligent, maar ik heb geen bovengemiddeld IQ. Wellicht omdat ik het niet heb, of omdat ik die intelligentie wel heb, maar niet (h)erken en dus niet gebruik? Interessant...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook jij bent een HB/HSP Sylvia. Ja, in jouw geval is dat het zelfde. Emotionele kou kan zorgen voor een lager IQ. Ik werd 20 jaar geleden niet bij Mensa toegelaten om die reden. Dus je bent hoog-begaafd, per definitie. RJ

      Verwijderen
  4. herkenbaar..een bazige,totaal niet stressbestendige collega en pestkop op de koop toe!
    vertelde mij dat ik bazig,niet stressbestendig en een pestkop was

    BeantwoordenVerwijderen
  5. zo herkenbaar of ik in een spiegel kijkt ,loop al jaren tegen muren van vooroordelen en pestkoppen ,en het niet wille begrijpen dat iemand anders kan zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  6. leerzame metafoor: garbage truck

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Puh, dit zijn een boel dingen om over na te denken. Ik herken veel, merk dat dit artikel me bijzonder raakt. Ook de reactie,s zijn alsof het de mijne zijn. Soms voel ik me zó alleen, maar als ik de reactie,s lees voel ik dat we met velen zijn en maakt die wetenschap ns juist niet sterk. Zijn de niet HSpers juist niet anders? Oké wij hebben het absoluut lastiger in de maatschappij, moeten zoveel meer vechten voor ons bestaan, ons plekje en zelfs om ons staande te houden, maar zijn we juist daardoor ook niet veel waardevoller? Interessant om hier dieper over na te denken en daardoor weer dichter bij mezelf te komen. Ik ben trots op ons!!

    BeantwoordenVerwijderen