donderdag 24 april 2014

"Ik wil gelijkwaardigheid" | mensen die het graag "positief houden"

807 woorden
Sommige mensen praten ronduit onzin omdat ze gelijkwaardigheid "eisen" van hun gesprekspartner. Ik ken een ex-dinnetje dat dat zo doet. Zelf nergens voor open staan maar wel "gehoord willen worden". Dus: jij moet haar shit aanhoren die kant noch wal raakt en nergens over gaat en energie kost wat je merkt omdat je er kwaad van wordt tot je kookt, ongeveer tot niveautje Vesuvius; echter één woord van jou en ze corrigeert je gelijk. Eén richtingsverkeer dus. En hèt schoolvoorbeeld van "niet open staan". Ander woord voor: je vesting verdedigen en status quo behouden. Uit alle macht. 

Hooggetalenteerd
't Kenmerkt zich door geen interesse, geen vragen stellen, heel veel oordeel om jou af te kappen en je te doen geloven dat je gek bent. Geen ziekte, geen aandoening, maar een bijeffect van hooggetalenteerde mensen die geen kant uit kunnen met hun eigen mogelijkheden en zich er uiteindelijk maar bij hebben neergelegd, en dus ook niet willen dat jij anders in het leven staat en wèl nog leergierig bent.

Tegenstrijdig gedrag
Zo zijn er velen hoor. Gister nog eentje ontmoet zelfs. Ze geven zichzelf weg -of zo je wilt kenmerken zich- door hun tegenstrijdige gedrag. Het liefst draaien ze alle feiten om en prakken dat als smurrie zo in je toet. 
"Getver" is een logische reactie. Weglopen ook. Aanhoren en naast je neerleggen is te prefereren, gesteld dat het je gelukt is je eigen triggers tot rust te manen, zodat je niet resoneert op de shit van een ander. Geloof me daar had ik een lief ding voor over en het kostte me zeven jaar ploeteren om dat voor elkaar te krijgen. Aaahh.. diepe zucht... wat een opluchting.

Levenskwaliteit verbeteren
Waarom eigenlijk? Nou, ze doen er alles aan om niet door de mand te vallen. Willen dus niet herkend worden in hun gedrag, ze willen geen getuige van hun eigen onvermogen. Hun onvermogen om hun eigen leven te verbeteren. Preciezer: het onvermogen om de kwaliteit van hun leven te verbeteren. 

"Ik hou het graag positief"
Hoe? Door niets van wat je zegt aan te nemen of te laten bestaan, door alles wat je zegt af te doen met "ik hou het graag positief" of "dat is jouw mening" of "ik wil het gelijkwaardig tussen ons" terwijl geen ervan ter zake doende is. Het slaat namelijk nergens op. Geen dialoog bovendien. Het geeft alleen aan, dat die ander met je aan het vechten is - en niet bereid is het onderspit te delven. Ze wil winnen! (ja sorry, heb dit alleen met vrouwen meegemaakt, vandaar "ze", mannen doen dit uiteraard net zo goed en zijn daar vaak nog veel minder ruiterlijk in, zo is mij verteld)

Kort door de bocht
Noot: Eerder werd ik op de vingers getikt dat een schrijfsel "kort door de bocht" was. Dat ligt er aan hoe je het wilt zien... Ik heb het nu over een ingeving over een bepaalde situatie die ik uitgewerkt heb tot waarheid - míjn waarheid. Dat hoeft niet de jouwe te zijn. Sterker nog, dat zal zelden het geval zijn. 
Het gaat erom wat de intentie is van iemand. Dat is de kern. 
Kan zijn dat iemand niet open staat voor wat er in mij opborrelt. Echter, soms heb je de zaak open te breken door je uit te spreken. Dat is wat ik doe. Onbevreesd en zonder na te denken praat ik met het hart op de tong. Dat is een groot goed: te melden wat het hart je ingeeft; kennelijk "is het nodig", nu. Immers: het lichaam liegt nooit. 

Voor verbetering vatbaar 
De reden dat ik dit aankaart is dat ik het frustrerend vind hoe mensen in het leven staan. We zijn allemaal één, ja doag, wat een onzin. We willen allemaal het zelfde, zeker, en in de Ziel is ieder mens wonderschoon. Maar het gedrag van menigeen is voor verbetering vatbaar en dat mag anno nu eindelijk wel eens gezegd worden. Het is de hoogste tijd om dat in te zien en... waar mogelijk te veranderen. Stap voor stap. 

Kwaad? Mooi! Werk an de winkel!
Wie hiervan kwaad wordt weet, dat er werk aan de winkel is. Je wordt niet voor niets geraakt door iets of iemand. Ga naar binnen! Kijk in je-zelf! Wat doet het met je? (Laat dat gevoel eens gewoon bestaan) En wat is de boodschap? (leg je oor op je zieltje te luisteren, wacht tot het bericht er komt. Komt er niets, dan weet je: het ligt aan mij, ik wil het niet horen) Meer is er niet...

Te direct voor je? Heb je het liever in een "De Vlieger en de Zwever"-achtig verhaal? Kan ook hoor. Kijk hier maar eens: 
De Vlieger en de Zwever of Kinderen stopte je in een creche of Wie verloren is zoekt niet

We hebben het over warm menselijk communiceren in een land vol kou...

Tip - meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de volgende weblog in je mailbox

Geen opmerkingen:

Een reactie posten