dinsdag 17 mei 2022

Narcisme: gedrag dat wij niet kunnen plaatsen

Soms noemt iemand mij narcist of beticht mij van narcistisch gedrag en 9 van de 9 keer gaat dat over hen zelf.
In deze verziekte wereld verwijt men een ander wat men zelf doet. De kunst van het omdraaien. Onthoud dat woord. Het gebeurt constant in onze westerse samenleving die wij abusievelijk beschaving noemen; het beschaafde wilde westen.

Schreef er eerder een artikel over omdat de meesten van ons geen idee hebben waar narcisme over gaat. Zie: dagboekvaneenvreemdeling.blogspot.com/2015/05/in-zichten-over-narcisme.html.

In mijn beleving hoort narcisme thuis in de duistere drie en is dat gedrag onlosmakelijk verbonden met psychopathie en machiavellisme oftewel intrige. Wie er studie van maakt ziet in, dat onze wereld er bol van staat.

Oorsprong


Narcisme als losstaand begrip is op zichzelf derhalve niet zo heel interessant. Belangrijker is waar het vandaan komt. Weet je wat het met de menselijke geest doet om constant onder vuur te liggen? Onder vurige agressie, wel te verstaan. 

Dat is afgrijselijk. Da's pure vervloeking. Het toont ons waar de blokkade op onze talenten, dus de blokkade op ons levensgeluk en feitelijk op ons bestaan, vandaan komt. Door de agressie die constant op ons wordt geprojecteerd dus als een projectiel op ons wordt afgeschoten.

Immers: "Wat ik niet mag, mag jij ook niet."
Anders gezegd: "Hoe kun je een ander gunnen wat jou nooit gegund is?"
Daar zit die.

Het eerste plaatje is dus van toepassing op bijna elke ontmoeting:

--

De volgende plaatjes geven een mooie, bruikbare opsomming van en voor de herkenbaarheid van narcisme, waar ik het verder bij hou voor dit artikel:






Met zorg opgespaard.

Over de oorsprong: kerk leerde ons elkaar te vervloeken en dat wordt van generatie op generatie overgedragen:


Ken je dat? Wanneer je je mond opent en jouw moeder komt tevoorschijn?

Ter aanvulling nog enkele schoonheden:







Nieuw hoofdstuk: liefde




Mijn favoriet, de stropop, oftewel: reageren op een ander onderwerp:






Om met een lach te eindigen (ik wel):





rj







Geen opmerkingen:

Een reactie posten