woensdag 4 juni 2014

Mentale souplesse | Rust doet wonderen

Mentale souplesse

Ik merk dat ik sinds kort de keuze voorgeschoteld krijg: “Ga ik er dwars tegen in en de ander bestoken met “waarheid”, of ga ik er in mee - en relativeer of overdrijf ik het met humor?”

Positiefs aan Narcisme

Toen ik stelde, dat een lichte vorm van narcisme ons eigen best goed staat – door in de spiegel te kijken en te stellen dat ieder van zichzelf hoort te houden – kreeg ik op mijn tijdlijn een stortvloed aan “eigen ervaringen” die opeens op mijn stoepie werden gedumpt. Een soort ‘vuilnisafval’ - en de lucht was niet te harden; ik werd er letterlijk misselijk van. Ik trok mij terug en liet het rijpen. In eerste instantie noteerde ik iets wat ik maar weer heb weggehaald. Nee, dit voelde niet goed; voelde als ‘olie op het vuur’. Toch voelde ik dat ik moest reageren – ik zag het ook aan de reacties: “Waar blijf je nou?” Een soort: “Joehoe, kom je buiten spelen?”Met als gevolg dat ik wat anders ging doen en wachtte tot een andere ingeving zich aandiende.


"Kom je buiten spelen??"

Dit ging over narcisme en op de verzoeken om reactie en op de vraag “waar blijf je nou” antwoordde ik uiteindelijk: “Voor de spiegel natuurlijk, waar anders”, wat helemaal paste in de setting die anderen voor mij gecreëerd hadden met hun zware, verstandelijke opinies over het negatieve aan narcisme. 
De druk was eraf, opeens. De anderen konden ademhalen en zagen hun ‘kringen in het water’ intact blijven, zonder dat ik er iets mee deed. En zonder, dat ik de rust verstoorde en de oorspronkelijke boodschap – een stelling waarop ik uitnodigde te reageren – uit z’n balans tipte.


Be like water

‘Be like water’, zei Bruce Lee toch? Water. Een fluïde geest geeft mogelijkheden, stroomt waar het niet gaan kan, ontdekt onbezochte gebieden. Het brengt creativiteit en ongrijpbaarheid. Water…het teken van vrijheid. ‘Probeer water maar eens te houden’, leerde ik. Is waar ook. Aquarius. De Waterdrager. Da's nu.

“Bruce Lee’s wijze lessen”, glim ik bij mezelf. Moest hij daarom moest dood? Omdat hij de wereld toonde hoe we anders met ons-zelf of met elkaar kunnen leven? Buiten z’n vechtfilms om uiteraard. Want dat was slechts ‘vermaak’, acrobatiek gegoten in krokant vechtkunst-jasje. 

Rust doet wonderen

Rust doet wonderen leerde ik en zie dat nu in de praktijk. Een soepele, mentale verandering, wellicht. Mentale souplesse? You tell me!
Kleine veranderingen zijn ook veranderingen... 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten