vrijdag 25 november 2022

Afscheid van een protégé

Ongeacht hoe oud iemand is, kan iedereen een beetje steun of houvast nodig hebben. Vandaag was het tijd voor afscheid van iemand waarover ik mij ontfermd heb.
-

Zeg... Er is iets veranderd, iets ondefinieerbaars, het was te zien in jouw ogen en in een voelbare verwijdering en afstand.

Ik was in jouw leven zolang als nodig was. Ik was er voor jou.
Ik liep de deur zowat plat want jij riep mij, dus ik kwam zo vaak als nodig was.

Hoe dit nu verder gaat weet ik niet. Ik trek mij liever tijdig terug dan dat er iets onverkwikkelijks gebeurt waarvan ik de schuld meestal krijg. Niet getreurd. Je hebt er bijzonder mooie herinneringen bij.

Ik heb mijn handen vol aan mijn leven, ik kom af op hen die hulp nodig hebben en verveel mij geen moment. Menigeen heeft mij na afloop of bij terugkijken verklaard, dat ik hun leven gered heb, niet letterlijk maar wel op emotioneel gebied, omdat men vastloopt in dit belachelijke wilde westen dat men beschaving noemt maar het niet is.

Ik heb jou erop gewezen, dat je een andere manier van leven hebt te omarmen en je hebt daarin berust. Dan kun je door.

Hou het boek Vader Aarde en de aardse taal, het is een aandenken en zal je vergezellen, pak het om jezelf op te fleuren en je te verdiepen want dan gaat het hart open.

Ik verdwijn niet maar ga wat anders doen. Ik meld dit hardop, zodat je je volledig aan jouw rol kunt wijden, die van nestor van de familie in plaats van de jonge dolle hond die nooit oud wilde worden. Of volwassen. Speelsheid is goed, weglopen voor jezelf niet. Daarover gaat jouw volgende stap en die beslaat de rest van jouw leven. Geniet ervan bij elke ademtocht en besef dan, dat dit het leven is wat jou gegund is, zonder weemoed of spijt, zonder te willen bezitten wat niet te bevatten is en zonder de tijd stil te willen zetten. Hij staat stil, als je bij of met jouw familie bent. Dat is voldoende. Wees een lichtend voorbeeld voor de mensheid en ga in vrede op pad, da's mijn wens voor jou.

Niet bellen.
Niet reageren.
Geniet van hoe het is.

Dit zijn woorden die rechtstreeks uit de ziel komen, omarm ze en vecht er niet mee, net zoals ik niet vecht met wat ik te aanvaarden heb en niet veranderen kan.

Liefs,
rj.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten