zondag 5 februari 2023

Sirenes | ☆ de moderne hippies ☆

Sirenes | ☆ de moderne hippies ☆

ze zijn bloedmooi en verleidelijk
als Sirenes langs de kant
lokken zij jou
haar water in

ze vragen om aandacht en dus om liefde
maar overdrijven en stellen zich aan

ze weet niet wat ze wil maar doet dat met verve
"arme ik"
en dat klopt ook nog

doelloos, fantasieloos, passieloos, richtingloos, stuurloos, goddeloos
de wanhoop nabij
alles is show
niets is echt
niets is wat het lijkt
zij is puur
aan zichzelf voorbij gegaan
het gaat haar om gezien worden
gezien, gehoord en gewaardeerd
daar gaat niets boven
haar troon is de hoogste
in torens van ivoor

"she is always a woman to me" had het mis
Billy Joël beschreef en aanbad wat hij zag
aan de buitenkant
maar van binnen
mag niemand gelukkig worden
dus dat geeft een groot gevecht

ik zag hen bezig
jarenlang... zag ik hen bezig
mooi geklede hordes hippies
verongelijkte vrouwen voorbij vrede, (en) voorbij rede
doorgeschoten neofeministen die zich afzetten tegen àlles
kleuterende kinderen, eigenlijk, zonder kompas
protest om het protest zelf
stampvoetend stampvoeten om het stampvoeten

ze vragen mij niets
maar wat zij vragen gaat onuitgesproken;
"ze willen dat jij hun lasten draagt"
gelijk al die andere ontzielde doellozen in het land
trachten zij jou hun wereld in te trekken - met hun lokken
met hun lokken
Bezitsdrang
als een verSLAAFing
"om maar wat te hebben"
om hùn leven dragelijk te krijgen

probeer niet te praten
blijf weg van de rede
zij houden vast aan hun ongeluk en ongelijk
hun toorn is onverbiddelijk
en hun kerk
is als de onze;

furie, manie en hysterie
woede, obsessie en heerszucht
ontluiken tot een tribunaal
aanklaagster, rechter en beul in één

ook zij kennen de inquisitie
genoegdoening en boetedoening
slopen en zelfkastijding, zonder berouw of vergeving
sabotage en zelfsabotage
vechten, strijd en oorlogszucht
haat en zelfhaat
tegen beter weten in en tot bloedens toe
tegen beter weten in en tot bloedens toe
verraden ze hun eigen familie
en doen zichzelf tekort

"waar komt dat vandaan"
vraagt niemand zich af
als je het toch vertelt, schrikt het af

ze noemen zich sterke vrouwen
maar labels zijn fabels
mythen van weleer
nu doet hun aanblik zeer
zeer aan de ogen van wie het ziet
want wat je te zien krijgt.. is verdriet

verdriet dat niet geadresseerd wordt
verorbert het lijf, verteert de geest, consumeert de essentie
samen met onmacht wordt verdriet gestampt tot woede
woede wordt getransformeerd
niet tot liefde
maar tot sadisme
leedvermaak over zichzelf en anderen... SM, dus
verdedigd door de grootste poortwachter van de Hades

Satan's Stockholm Syndroom

. . .

daar sta ik dan, met mijn lege handen zonder wapenen
wijd uiteen
mededogen in mijn warme ogen
open zijn mijn ogen, mijn blik en mijn armen
net als bij mijn oma
past daar ieder in

mijn toiletdeur geeft raad 
en steun in barre tijden

"er is geen antwoord op liefde
warmte
is het enige medicijn"

laat dat ook
hun mantra
voortaan
zijn

rj | 5 februari 2023, nog voor de koffie.




Hier is Billy:


En dan nu de plaatjes:















Geen opmerkingen:

Een reactie posten