zaterdag 1 maart 2014

Wees in geen ding bezorgd

410 woorden |
Mijn opa gaf me twee spreuken mee, compleet met tegeltje. Tot grote weerzin van mijn moeder - maar ja, waar was zij nou nìet op tegen. Spreuk één: "Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch." Ik plantte een variant op deze spreuk op mijn facebook en zag hoe die werd voorzien van talrijke reacties, LIKEs en tig keer gedeeld worden. De tweede spreuk is: "Wees in geen ding bezorgd". Ik kon mij geen beter levensmotto wensen, mij liefdevol toegewenst door mijn opa.

Wees in geen ding bezorgd...

...betekent eigenlijk: "Heb vertrouwen". Dat zinnetje echode flink na toen ik in 2005 botweg uit een sollicitatiegesprek wegstapte 'om even naar het toilet te gaan' na vijf kwartier onzinnig gelul. Het schoot niet op - en ik stapte de toiletruimte binnen met een hoofdschuddend: "Wat moet ik hiermee"? Ik keek spreekwoordelijk omhoog en vroeg het mij-Zelf oprecht af. Het antwoord kwam dan ook. Direct. Van Zelf. En luidde dus: "Heb Vertrouwen"


Heb Vertrouwen

Meer is er niet, voor mij. Heb Vertrouwen. Dus als tegenhanger van het bekende: "GELOOF jij in God?" - een gevoelsmatige DoodDoener eersteklas, in plaats van een krachtig "heb vertrouwen". "Geloven" is als: "niet zeker weten". Vergelijk maar met: "Geloof jij dat je zo heet (zoals je heet) of wéét je dat?" Dat is toch veel sterker en constructiever? Voor mijn gevoel dan, hè. Ik praat voor mezelf, niet voor jou.


Volg je gevoel

Spreuk één heeft als tegeltje jarenlang in mijn tienerkamer gehangen. Een breekbaar tegeltje met bovenaan wat gezichten van mensen die zo lekker keurslijverig-corrigerend kunnen toekijken, als jij iets doet "dat niet hoort". Fuk de regels! Luister naar je hart! Volg je gevoel, doe wat goed voelt! Daar hebbi wat aan!
Ik herhaalde die spreuk op mijn facebook dus, in hedendaags Nederlands, dus met als bijschrift: "Doe wat je wilt, geluld wordt er toch". Met dit prentje erbij - dat binnen een paar dagen tientallen keren gedeeld werd:

Spreuk twee was op zwart fluweel en is in diverse verhuizingen gebleven. En in mijn hart.

Wees in geen ding bezorgd. Voel eens hoe sterk dat is? Belééf eens wat er staat?

Stel je toch eens voor, dat je nérgens bezorgd over bent. Zonder drank, drugs of alcohol, zomaar in het holst van de dag, bij alle leven en welzijn, en stel ... dat je je zo voelt??

Ik kan je melden, dertig jaar later na het ontvangen van deze spreuken, dat het super is om zo te leven!

Afgestofte herinnering van 20 augustus 2012

Tip - meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de volgende weblog in je mailbox

Geen opmerkingen:

Een reactie posten