vrijdag 7 maart 2014

Verstandelijke Waarheid t.o.v. Hartelijkheid

677 woorden
Being Kind Is More Important Than Being Right
“Wat heb je liever? De waarheid of niet?”*) hoorde ik zeggen. Ik denk dat er een grove denkfout gemaakt wordt als iemand dat zegt. Met “de waarheid” wordt volgens mij gerefereerd aan een “oordeel” of “mening” – waarbij je je overigens nog moet afvragen waarmee vergeleken wordt. Volgens mijn ingeving vindt dat zijn oorsprong in ons hoofd; in het Verstand. En dus niet in ons Hart. Dat werd namelijk zojuist vrij heerszuchtig buitengesloten!

Ons Verstand is tot veel in staat – tot alles zelfs…

Briljant maar onvermogend koud” las ik over onze verstandelijke vermogens in een mooi boek. Met het verstand alléén kom je niet zo ver en loop je snel vast. Toch laten de meeste mensen het Verstand prevaleren boven het Gevoel, zo te zien. Dat is wat ik zie, althans. Zie jij het ook?
from human to kindWanneer het hart ontbreekt in meningsvorming, dan is het dus alléén het kouwe, kille Verstand dat de dienst uit maakt, zonder enige warmte van het hart. Ga bij jezelf maar na. Wanneer het verstand regeert en geen warme tussenkomst of warme aanvulling duldt van de ziel, dan is de uitkomst toch alleen maar koud? Een veto van het verstand of ego resulteert zo dus in Emotionele Kou. Wat is zo’n mening dan nog waard?? Je verliest bovendien toch ogenblikkelijk de verbinding met degene tegen wie je je uitspreekt met zulke kouwe kots? Je kunt waarschijnlijk de tranen al zien in de ogen van je gesprekspartner…
Gezond Verstand is volgens mij waar het hart bij zit

IS dat zo of DENK ik dat?Think True Helpful Inspiring Necessary Kind

Zie je het verschil tussen oordeel of mening (hoofd) en ingeving/inspiratie(hart)?
Hoe kom je erachter wat wat is? Vraag jezelf maar eens af bij alles wat je denkt of zegt: “IS dat zo of DENK ik dat?

Hartelijkheid naast Verstandelijke Waarheid

Wanneer is iemand “hartelijk”? Het hart hebben we nodig om warm contact met anderen te kunnen maken. Zonder dat is het hier maar een kille bedoening. Schrale, geestelijke armoe zelfs. Een opmerking kan per definitie nooit werkelijk “goed bedoeld” zijn, maar is per definitie altijd kwetsend van aard te noemen, wanneer het “praktisch”, “klinisch” of “steriel” onze mond verlaat omdat die koude afkomstig is van ons hoofd. Verstandelijke Waarheid gaat dus eigenlijk mank zonder de warmte van ons hart!

Ons Verstand, het mannelijke deel in ons, dient in balans te zijn met ons vrouwelijke deel, het Gevoel, ook wel ons hart of de ziel genoemd. Of intuïtie. Zonder die warmte ontstaat moedwil en misverstand. Binnen welke (zakelijke, vriendschappelijke of intieme) relatie is dat nou nog wenselijk anno 2014??

Gebrek aan warmte of liefde noem ik “liefdeloosheid”, een ander woord voor diezelfde “emotionele kou”. Brrr… Vreselijk gewoon.
Zo koud en kil is de mens niet ontworpen. Die balans mag weer in ere hersteld worden!

“Volhoudbaar” Samen-Leven kan alleen Liefdevol

love kindness all may live in and peace

We hebben niet meer weg te lopen van ons hart! Om zo de warmte weer deel van ons leven, onze beleving en onze communicatie te laten zijn. Zó krijg je eenliefdevolle samen-leving, eentje van “universele liefde”; dan zou mijn diepgekoesterde wens in vervulling gaan. Tot die tijd streef ik ‘m na. En laat iedereen weten wat ik zie.
Nog even in de herhaling:
*Vraag jezelf bij alles wat je denkt maar eens af: “IS dat zo of DENK ik dat?
*Vóel je het verschil tussen oordeel of mening (hoofd) en ingeving/inspiratie(hart)?
*Vóel je het onderscheid tussen Hoofd/Verstand/Ego/Mannelijke en Gevoel/Hart/Ziel/Intuïtie/Vrouwelijke?
*Vóel je in je Zelf hoe we er goed aan doen de balans tussen Verstand en Gevoel in ere te herstellen?
“Het lichaam liegt nooit”, immers…
*) Naschrift:
Het doet mij pijn en intens verdriet om te zien hoe mensen met elkaar omgaan. Ik probeer te laten zien dat het ook anders kan en reik daartoe graag een handvat aan.
Zoals: “Wees open, spreek vanuit je hart en zeg wat je voelt en wat je wilt… Wat heb je nodig? Dat is authentiek, dat is echt, zo oogst je vertrouwen en kun je de verbinding aangaan zonder de ander geweld aan te doen (geweldloze communicatie)”. Ik schrijf hier meer over, vanuit verschillende invalshoeken.
_VolgJeHart01 balans tussen hart en verstandmy religion is kindnesskindnessss quartet
Being Kind Is More Important Than Being Right 5 yr oldverstandelijke waarheid tov hartelijkheid
Tip - meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de volgende weblog in je mailbox

Geen opmerkingen:

Een reactie posten