dinsdag 19 augustus 2014

“Van jezelf houden”

417 woorden |
“Van jezelf houden”

Bij koud en guur weer, als het wintert of de zomer opeens op herfst lijkt, is het tijd voor Introspectie. Een niet te onderschatten kwaliteit.

Zo ook bij ziek zijn, wordt het je gegund om “naar binnen te gaan”. Júist dan. Daar is ziek-zijn voor bedoeld in mijn beleving; 'n mooi moment om naar binnen te gaan en lering te trekken uit je situatie. 


“Niemand is tevreden met z'n eigen lichaam”


Schoot me zojuist te binnen - tijdens het meditatie-fietsen op rollatortempo - dat ('bijna') niemand van zichzelf houdt. Weet je dat de meeste mensen klagen over hun lichaam? Jouw lichaam IS prachtig. Hoe jij het ziet, dáár gaat het om. Je lichaam is per-fect. Je kunt er alles mee, tis sterk, lenig, krachtig, gezond, en beeldschoon. Alleen jij vindt van niet. “Dat is schadelijk en niet jouw schuld maar wel jouw verantwoordelijkheid. Hebbi 'um?

Ik vond er een mooi plaatje bij van Loesje:
“Iedereen accepteert me zoals ik ben - nu ik nog.”

Loesje.

Dat hoort zo niet.
Zie je die boom, die struiken? Die vogels en die kat die oversteekt? Wat is er mis mee?
Niets.
Hoe kan het dan dat er met jou wèl iets mis zou zijn? 

Hoe belachelijk zijn wij opgevoed dat we ons staande moeten houden zonder enige eigenwaarde??


Is dit alles??


Je hoort te roepen: "Is dit alles??" Een uitroep van verontwaardiging omdat alles raar is. Want we kopen alles wat we niet bezitten, zoals eigenwaarde. Of zelfvertrouwen. Het is er niet. Dus kope-kope-kope, want dan voelen we ons weer goed.
Zie je hoe relatief dat is?
En hoe gevaarlijk?
Want we zijn nooit tevreden en haat en nijd liggen op de loer zolang we dat niet oplossen. En dat is niet op te lossen want niemand wíl dat. Helaas.

Een enkeling wel hoor.
Die zoekt en vindt.
Stelt vragen en los z'n ouwe shit op.
Raakt bevrijd van knellende banden uit het verleden in zeven jaar afleer-tijd en wordt één met zichzelf om vervolgens stabiel in het leven te stappen. Emotioneel onwankelbaar.
Dát moeten we hebben!
Mensen zoals jij en ik zonder tekorten, zonder koopdrift, zonder klaagzang, zonder bezitsdrang-naar-anderen toe - omdat bezitsdrang het gevolg is van willen “leunen” op een ander want:
“Jij moet de lasten dragen; kannik nie zelluf.”

Daarover zong Harrie Jekkers: “Ik hou van mij”. Gaat exact hierover.
En Loesje stelt (ook): “Wie ben ik om aan me zelf te twijfelen”



Ten slotte: de kern in een blauw plaatje


Immers: Fouten bestaan niet. Wel leermomenten.
Schuld bestaat ook niet. Schuld is een uitvinding van de Kerk, de 2.0 kwam van de Banken. Zó vorige eeuw.
 

We zijn hier om te leren. Niet om boete te doen. Da's een denkfout oftewel fout van het Dènken.

-

Meerleeslink: dagboekvaneenvreemdeling.blogspot.nl/2014/03/corrigeerbaar-gedrag.html 

De wonderlijke energie van kinderen | dagboekvaneenvreemdeling.blogspot.nl/2014/03/de-wonderlijke-energie-van-kinderen.html
En... Hier is Harrie (http://youtu.be/I-4bq4tuTfA):


Geen opmerkingen:

Een reactie posten