zondag 21 december 2014

Open brief aan de koning | oprecht verzoek uit het hart

1141 woorden
Majesteit

Ik wil het met u hebben over uw uitkering.

Uitkering
Gelijk ter zake: zullen we delen? Ik heb géén uitkering en WEIGER die ook aan te vragen, pertinent. Ik weiger me in die afhankelijke situatie te begeven, want “dat voelt niet goed”, beperkend dus; het zou gaan ten koste van mijn (ahum, komt-ie): soevereiniteit. 

Voor we verder gaan, even dit:

We zijn allen gelijk maar u niet, u bent soeverein. Dat merk ik al aan de aanhef, want als ik u niet correct aanspreek, pleeg ik Majesteitsschennis en krijg ik strafpunten. 
Soeverein, wat een te gek woord eigenlijk. U bent soeverein Koning en kunt doen en laten wat u wilt. U bent onaantastbaar zelfs. Ik niet. Als ik mijn rekeningen weiger te betalen krijg ik strafpunten en kom ik in het gevang. Ondanks mijn goeie gedrag van de afgelopen vier decennia.

Wij zijn allen rijk -van nature- maar u niet, u bent het van ons geworden. Dat leg ik uit. 
Ten eerste, doordat wij allemaal belasting betalen - en u niet trouwens. En van die belasting ontvangt u een uitkering van zo ongeveer een miljoen euro per maand - iets meer zelfs, als je de representatie, reis- en verblijfkosten en andere “emolumenten” erbij telt, zo begreep ik.
Ten tweede: in het belangwekkende artikel over 200 jaar bezetting ("Wij vieren 200 jaar bezetting in 2013")  las ik dat Nederland een constitutionele monarchie werd toegestaan door de Engelsen en dat de monarchie eigenlijk een handelsgebeuren is. Het gaat dus om geld. Koningin Juliana was de rijkste vrouw ter wereld, las ik pas nog. Uw koningshuis bulkt er van. En da's knap ongelijk, iig met mij. Dus daar wilde ik het even met u over hebben.


Sabbatical
Ziet u, ik voer een Sabbatical en zie erg weinig klanten. Zó weinig, dat ik mijn bedrijfsactiviteiten heb moeten stoppen na welgeteld vijf jaar en mij heb dienen uit te schrijven bij de KvK. Ik voer nu geen bedrijf meer dus, vanwege gebrek aan inkomsten. Da's op zich niet erg, want ik heb de afgelopen jaren in mezelf geïnvesteerd, dus weinig klanten geeft mij de gelegenheid om sabbatical te houden - tijd voor mezelf dus. 


Kan ik trouwens iedereen aanraden. Zoals mijn decaan vroeger ieder adviseerde éérst een jaar filosofie te gaan studeren, zo raad ik ieder aan, om tijd voor zichzelf te nemen in de vorm van een Sabbatical. In mijn geval is dat méér dan een hobby, een zware zelf-studie namelijk waar ik nu dik zeven jaar mee bezig ben en waarmee ik heb rechtgetrokken wat scheef zat. Het begon namelijk met afleren. Master Yoda zei al; om te kunnen leren, moet je eerst afleren. Wist u dat, Majesteit? Wacht, een plaatje erbij, dan is het gelijk “waar”

Nog iets anders. Meineed door u en uw voorgangster
Iedere monarch, zoals Koningin Beatrix vóór u, zweert een eed, een ambtseed. Ik begreep dat die aan alle kanten gebroken is en dat dat dus een behoorlijk strafbaar feit is. Als ik dat nu stil hou, en waarom niet, het is toch al een publiek geheim... kunnen we dan konkelefoezen, in een onderonsje, over een paar ton mijn kant opLullen we nergens meer over. 

Van een ton kan ik heel veel goeds doen

Ik meen het. Van een ton kan ik heel veel goeds doen. Ik heb al een lijstje gemaakt van mensen die ik ermee kan helpen! 
Mijn buurman zit verlegen om een busje om zijn bedrijf te starten en bestellingen te kunnen bezorgen. 
Ikzelf wil gaan voor ombouw van mijn auto van fossiele energie naar vrije energie zoals die vogel in dit filmpje. 
Ik steun al jaren een vriendin die in moeilijkheden zit, ze heeft een kind en kan niet anti-kraak gaan wonen voor 100 à 200 euri per maand, dus woont ze voor bedragen van 1000+, en da's niet te doen.
Dus wil ik een pandje voor d'r kopen, hier in deze streek kan dat al voor 125.000 euro. Beetje afdingen, dan is dat inclusief kosten koper. 
Ik ken een dierbaar iemand die zich inspant voor het behoud van een Amazone regenwoud dat met houtkap bedreigd wordt, hij kan wel een paar duizendjes gebruiken voor zijn projecten. 
Ik wil een boekhandel sponsoren die goeie dingen uitgeeft in hartje Amsterdam; een maat van mij heeft een soort van raw-food-resto aan de Overtoom dat wel een injectie kan gebruiken en het vermaarde Jordaanse resto Vliegende Schotel is na 23 jaar de huur opgezegd en moest naar ergens anders.. zo'n goeie vent, zo'n goeie zaak, biologisch vegetarisch eten - net als op het NSS-feestje, die nucleaire sub top van maart van 250 miljoen waar ze bio serveerden - dus die kan ook wel wat centjes gebruiken. 
Mijn moeder is door de B'dienst aangeslagen voor een fors bedrag dat ze niet kan betalen, omdat diezelfde B'dienst zich het jaar eerder vergist had. Mijn vader is zo stom geweest om een job als wethouder af te slaan in zijn eigen gemeente en sabbelt nu aan een lullig uitkerinkje (aow) voor al zijn inspanningen voor diezelfde gemeente en zijn gemeentepartij. Mijn zus en zwager werken zich een slag in de rondte om rond te komen van het hongersalaris dat ze krijgen voor hun harde werken en daarvan hun kids te voeden en te kleden. Daar heeft u uw mensen voor, ja dat snap ik. Ik heb geen personeel; ik schrijf deze brief zelf - dat even tussendoor. 

Mijn vraag is simpel
Mijn vraag is dus heel simpel. Bent u genegen om voor dat riante "salaris", dat u maandelijks ontvangt, een kleinigheid ervan naar mij door te sluizen? Wees eerlijk, dat zou toch niemand in uw plaats missen? Elke maand een miljoen op je bank en geen enkele onkosten hoeven te betalen omdat de rest ook nog 's voor u wordt betaald... Moet kunnen, toch? José Mujica, president van Uruguay, doet niet anders. Man van het volk. Rijdt dan ook in een Volks-wagen - een Kever uit 1978 - en geeft het meeste van zijn salaris weg; namelijk circa 90% volgens wikipedia. Hoe is dat? Dom? Naïef? Idealistisch? Of een wonderschoon voorbeeld? Helaas eindigt zijn ambtstermijn in maart 2015.
Mujica is a former guerrilla who led the armed Tupamaro movement before Uruguay's 1973-1985 dictatorship. He was jailed throughout the junta years, mostly in solitary confinement. Now he not only leads his country, he's an international celebrity after making passionate speeches against the consumerism and greed. Those speeches — and the marijuana plan — have earned Mujica a Nobel Peace Prize nomination this year. | bron | meer: BBC-special)

Dus? Is dat bespreekbaar? Komt u gerust een keer op de koffie, dan praten we erover in alle rust. 

In 2002 heb ik al eens gedroomd van u en uw Koningin bij mij op bezoek - toen had ik nog niets te bieden maar nu wel - dus tijd om de daad bij het woord te voegen. En vergeet uw koffertje niet, ik heb het graag cash. Dat deelt ook lekkerder uit. ++

rj

Care?Dare?Share: https://dagboekvaneenvreemdeling.blogspot.com/2014/12/open-brief-aan-de-koning.html


Artikel d.d. 7 mei 2014, 19:44 uur | wordt automatisch gepubliceerd 21.12.2014 om 7:00 uur

Geen opmerkingen:

Een reactie posten