woensdag 31 december 2014

The day after: EHBH op Nieuwjaarsdag

Let's party; let's crash. What goes up, must come down.”

Zet jij en ieder ander de boel op stelten met Oud en Nieuw? Of ga je dat juist “gezellig ingetogen” met vrienden vieren? En crash je onherroepelijk de dag erna, op je vrije Nieuwjaarsdag? 

Dan is dit EHBH-pakket iets voor jou. Kost je niks méér dan je anders zou uitgeven aan nutteloze rommel, snaai of alcohol, dus gaat er even voor zitten. 

DHL: de Digi-Hot Line


Het EHBH-pakket bestaat uit een pak tissues, een goeie reep rauwe chocola (zelf aan te schaffen, liefst bio), een pak “do-it-yourself brownie bakmix” als back-up, een pak reserve zakdoeken voor ongenodigd bezoek of voor jezelf èn... deze Digi Hot-Line om al je bagger en frustratie in één zwaai te kunnen dumpen bij een ander - die er ook niets mee doet verder. Onder het mom van: opgeruimd staat netjes; verwerken en doorspoelen die hap. 

EHBH


De behoefte aan Eerste Hulp Bij Hartzeer is ontstaan in mijn - en ieders - eigen jeug'. Immers, ik had iemand nodig die mij kon bevestigen dat ik niet gek als een blaffende kanarie was maar de wereld zich wel zo gedroeg: los en totaal bij zichzelf vandaan en dus per definitie gestoord gedrag vertonend van hier tot Tokyo. Letterlijk, van hier tot Tokyo. Kijk naar Fuck-O-Shima. Beetje bummer. Doe daar het licht uit en de zee neemt het over; je kunt er een boek bij lezen.

Digi Kots Bakje


Omdat een hele planeet weg is bij zichzelf en dus geen enkel referentiekader meer heeft om te weten wat recht is en wat krom, besloot de redactie achter Het Lichaam Liegt Nooit om een Digi Hot Line als Digi Kots Bakje te introduceren voor De Volgende Dag/The Day After. Een soort Morning After Pil voor wanneer ieder zich realiseert: “Waar ben ik aan begonnen; wéér een heel nieuw jaar...”

Staande Bij


Onze redactie is en blijft stand by (staande bij). Misschien gaan we om beurten even bij de buren loeren, in het riante bedrijfspand hiernaast wordt een feestje gebouwd door de nieuwe eigenaar, zo vernamen we net. Iedere buur welkom. Da's goed genoeg voor ons. 

Dus kan dit EHBH-event van start, met Troost en Cake. Voor de Crash en Ontgoocheling nà Oud&Nieuw, wanneer iedereen zich bewust wordt van z'n eigen ellende, misère en ander hartzeer. Want EHBH staat voor Eerste Hulp Bij Hartzeer, die heb je inmiddels. 
Een digi uithuil-, troost- en steun-plek op uitge-feest-boek. Geen gat in de markt, wel in de begroting.

Het verdrietige Waarom achter dit initiatief


Anekdote van onze redacteur: Ik liep ooit (honderd jaar geleden) door Alkmaar na een feest en voelde me alleen en nieuwsgierig naar de rosse buurt in hartje Alkmaar. Ik liep er doorheen in mijn pak en warme mantel en wat mij opviel was dat er een vrouw via haar lichamelijke reactie dwars door de vijftig gulden-ruit leek te spreken van ongeloof: “Hùùùùùh?! Zó'n knappe man? Wat doet-ie híer??!”

Ik had nooit die eigendunk van mijzelf. En mijn spirit - oftewel de blokkade daarop - zorgde steevast voor een flink portie ongeluk en tegenwerking. Ik had vaak de mooiste gesprekken maar kon nooit iemand zover krijgen met mij de lakens te delen. Wat dat met een mens doet gaat verder dan frustratie; het geeft het idee “Ik ben nergens goed voor.” Dóórzoeken dus. 

Mijn moeder - zij die zich nog altijd hult in een Toren van Ivoor - heeft mij nooit gecomplimenteerd; ze wilde geen “over het paard getild kind” opkweken en dat resulteerde in precies het omgekeerde. Een angstige angsthaas zonder eigen-waarde, zelf-liefde of zelfs een spoortje zelf-vertrouwen die altijd “zijn best” moest doen. Waarvoor weet niemand. Nog steeds niet trouwens. Hoe harder je werkt, des te minder tevredenheid namelijk. Rare grafiek. Nooit begrepen. 

Alléén: niemand is alleen


Hoe dan ook; Kerst of Oud en Nieuw in mijn eentje vieren was destijds ondenkbaar. Dat ging niet. Werd je doodongelukkig van. Van het idee alléén al. Door de confrontatie met jezelf. 

Nu weet ik niet beter en wil ik niet anders. Ik heb genoeg aan mezelf en vermaak me toch wel. Ik heb weinig behoefte aan iets exotisch maar altijd lekker eten in huis; kijk geen TV als afleiding of middel om me niet ongelukkig te voelen want dat (ongelukkig) ben ik niet en die niks-programma's kunnen me gestolen worden; kortom ik heb niets nodig van buiten mezelf om mezelf te plezieren en in opperste tevredenheid in mijn eigen biotoop rond te scharrelen. 
Hooguit interactie met anderen om mijn nieuwe speeltje, de zieldialoog, tot in perfectie te leren beheersen en dagelijks te oefenen en har-t en grondig bij te leren. Dat is de kers op de taart en de prik in de limonade en zulk moois komt in vele vormen. 

Dat waren mijn mijmeringen zojuist. Want niemand is alleen. Je hebt altijd je-zelf nog. Het zou een blog kunnen zijn. Misschien is dit al een blog. Nu is het iig een Event geworden. Een echte EHBH met Digi Hot-Line!

Care? Share! (kost niks) [facebook.com/events/371713349620690]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten