donderdag 12 oktober 2017

"Bezit definieert wie je bent"; bezit als opvuller van leegte - en privacyschending versus vrijheid

Bezit definieert wie je bent; bezit als opvuller van leegte - en privacyschending versus vrijheid


"Bezit definieert wie je bent" is natuurlijk niet waar. Hoe kan iets van buiten bepalen hoe of wie jij bent? Alles draait echter om bezit dus mogen we er best eens induiken om te begrijpen waarom dat is en wat er nu eigenlijk gebeurt.



"Alles draait echter om bezit dus mogen we er best eens induiken om te begrijpen waarom dat is en wat er nu eigenlijk gebeurt."

Niets mis met spullen. Integendeel. Je ontkomt er niet aan en mag er terecht blij mee zijn. Maar er is meer. Wie mooie spulletjes, coole kleren of juist vintage dingen laat zien, toont wat je mooi vindt. Niet wie je bent. "Kleren maken de man" is dus relatief; het gedoe er omheen wordt allemaal nogal geforceerd en dan klopt er al geen donder meer van. Ga maar na. Kleren - en andere attributen - maar ook spullen (dure auto, hippe fiets, vet huis) bepalen iemands afkomst, kennelijk, en daarmee de sociale klasse (1). Een precair ding want op school leren we al dat je dient te blijven in jouw eigen sociale klasse. Een van de zeven hoofdlessen die school doceert [daarover schreef ik eerder in: “De wonderlijke energie van kinderen (en wat school met ze doet)”]. Als iets van hokjesgeest getuigt is dat het wel.



In finland (2) is dat aardig opgelost door particuliere scholen te verbieden (zodat iedereen naar dezelfde school gaat en rijke kinderen ook de inbreng van minder gefortuneerden leren kennen) en hoogstaand onderwijs aan te bieden, gericht op kennis, waarin tijd voor familie wordt gegund en een leven buiten school wordt toegestaan, dus zonder cijfers, rapporten en... zonder huiswerk. Reken maar dat dat stimulerend werkt en mensen dan meer tijd hebben om zichzelf te leren kennen, dan in een 24/7-haast-economie die prestatiegericht is en waarin men onderscheid maakt tussen winnaars en losers - en niemand wil een loser zijn want "dan hoor je er niet bij" en "wie afwijkt wordt gestraft".

Wat heeft deze zij-stap op zij-stap (of filosofische wandeling) met bezit te maken? Werkelijk alles. Wie vrij is gedraagt zich werkelijk onbekommerd en dus spontaan en blij - en dus heel anders dan wie bezit is. En hier in het wilde westen zijn wij allemaal bezit. Om te beginnen van onze ouders die, net als iedereen, geen bezit van zichzelf hadden, en dus geen houvast, en dat per definitie buiten zichzelf moesten zoeken, "om maar wat te hebben".
School, als deel van Het Systeem, doet dat. De overheersing door leraren en schoolleiding is niet te missen. Pedant gedrag dat duidt op bezitsdrang.


Hoe kun je als individu dan nog ontsnappen aan de greep die de maatschappij op jou heeft, wil houden en wil uitbreiden, voorbij alle vormen van privacyschending? Denk aan de sleepnetwet of sleepwet.nl; en het verdwijnen van contant geld dat het enige wettige betaalmiddel is; en camera's en microfoons overal op straat; en meer dan veertien sensoren in de gemiddelde smartfoon. Vraag: is privacy niet elementair voor (de beleving van) vrijheid??

Nog een vraag: maakt bezit gelukkig? Maak daarbij het onderscheid tussen iets wat je aanschaft om te gebruiken en dus praktisch van aard is, en iets om te hebben.

Ik bedoel maar. Geef zelf het antwoord maar.


Vrijheid bestaat niet. Bezit wel. Ontstaan als fictief idee, uitgegroeid tot schokkende realiteit.


Bezit is een elementair ding geworden in onze samenleving, die niet samen leeft.

Alles gaat om spullen, niet over mensen, niet over warm menselijk contact en niet om plezier maken en levensgeluk.
Genieten is verboden. Sterker nog... GEVOEL is verboden. En verbannen. En vermoord.

Aan jou en mij de taak om dat terug te brengen, en daarmee bezit tot iets ondergeschikts te maken.


De vraag is: doe je mee...?


-



Naschrift | 



Bij het schrijven van dit stukje wist ik ook nog niet waar ik op uit zou komen. De ingevingen die ik aanvankelijk had bleken minder relevant dan waar dit stuk in uitmondde. Zie het gebeuren en laat je meenemen; dit is wat er gebeurt als je "een andere manier van denken" omarmt, precies zoals Einstein voorstond; "we hebben een andere manier van denken nodig want hoe kun je de problemen doorbreken met de zelfde manier van denken als waardoor ze ontstaan zijn?"++


Meerleeslinks


1. zie hierover in "School: weapons of mass instruction", vermeld in “De wonderlijke energie van kinderen (en wat school met ze doet)


2. blog met video over Finse onderwijs: "Leraren zouden geweldig betaald moeten worden èn grondig geselecteerd moeten worden op hun kunde en passie om kennis en wijsheid over te brengen, ZONDER BOOSHEID. Zoals in FINLAND. [facebook.com/BeRemarkable2/videos/197990900710284]

Ik herinner mij hoe ik de stemmingswisselingen van neurootjes mee kreeg uit mijn eerste jaren van de Grote School. Het voortgezet onderwijs, dus.
Hoe kun je stabiele volwassenen kweken als degene voor de klas het al niet is?"
bron: facebook.com/HetLichaamLiegtNooit/posts/1259671237475874 == 28 juli 2017, 8:57 | 

3. Jef Staes pleit voor: diplomavrij onderwijs, functievrij werk, pensioenvrij leven. Zie: 

dagboekvaneenvreemdeling.blogspot.com/2014/05/simpel-leven.html

4. De robots nemen ons werk over: jolandaverburg.blogspot.nl/2014/08/de-robots-nemen-ons-werk-over.html


5. Plato's Heilige Huisjes; volgens Plato wordt niets zo erg bevochten als de waarheid: facebook.com/notes/het-lichaam-liegt-nooit-mensen-wel/platos-heilige-huisjes-gastlezing/1108710592571940


6. "Verander de wereld, begin bij je zelf." Wat bedoelde Gandhi daarmee, denk je? 

"We kunnen de problemen van deze wereld niet oplossen door dezelfde manier van denken waardoor ze zijn ontstaan." Wat bedoelde Einstein daarmee, DENK je?

Precies. LAAT HET HART SPREKEN en laat die boosheid achterwege waarmee ieder een ander lastig valt. Zo laten we zien hoe wij als volk tegen elkaar OPGEZET zijn. Je ziet jouw buurman als vijand en verraadt jouw eigen kind. Ben je daar trots op? Een volk dat niet samen-leeft is geen volk, dat is een zooitje ongeregeld dat elkaar continu bestrijdt zonder te weten waarom. 

Adresseer jouw boosheid. Omarm jouw eigen stuk. Neem verantwoording. Wees nieuwsgierig.
Volg je hart, en laat je hart spreken. Behandel een ander hoe je zelf behandeld wilt worden... 
https://dagboekvaneenvreemdeling.blogspot.com/2017/09/levensvreugde-vs-sadisme.html

7. Education is what remains after one has forgotten what one has learned in school. Einstein

Geen opmerkingen:

Een reactie posten