vrijdag 27 oktober 2017

Gesprek met (iedere willekeurige gemeentelijke of overheids-)instantie | Betutteling

Gesprek met (iedere willekeurige gemeentelijke of overheids-)instantie |

Goedemorgen. Mij viel iets op in ons gesprek van gister en ik wil dat graag benoemen.
Je hebt mij geattendeerd op de mogelijkheden die ik zelf kan aanboren en deed een suggestie die ik nog niet onderzocht had. Dat onderzoek ik nu dus gelijk.

Tegelijkertijd valt op dat jouw instantie niet scheutig is met het zelf toekennen of faciliteren. Ook heb ik hierover geen inhoudelijke reactie vernomen, tijdens ons gesprek gister.

OVERHEERSENDE BEMOEIZUCHT |

Ten slotte valt op dat jouw instantie bij monde van jou, de gewoonte laat zien om overheersende bemoeizucht te tonen; dat wil zeggen alle info te vragen en zonodig af te dwingen via mentale chantage zonder zelf openheid van zaken te geven.
Kijk zelf maar. Al enige tijd - sinds september en eigenlijk al langer - loopt mijn vraag en inhoudelijk kwam er geen reactie (gister), maar wel vindt het gesprek geheel en al op mijn terrein plaats, zonder enige openheid van wat er door jou zoal (intern) besproken is of met wie. Dat blijft achter gesloten deuren. Alsof dat iets geheims is.

Dit is opvallend en daarom heb ik het te benoemen. Ik zou graag zien dat er meer openheid is, zeker naar mij toe, omdat dat eerlijk is en meer in evenwicht. Het is ook transparant en daardoor vertrouwenwekkend.
Anders is het voornamelijk overheersend van aard en daar zit geen vrijheid in. En als er geen vrijheid in zit, hoe kan er dan waarheid in zitten?

BETUTTELEND GEDRAG |

Het is niet zomaar dat ik dit schrijf. Je was nieuwsgierig naar mij en om deze reden. Ik benoem zaken waar anderen aan voorbij gaan.
Onderschat niet het belang hiervan. We mogen dergelijk betuttelend gedrag 'normaal' achten maar dat is het niet. Het gaat te ver. In plaats van iets ter tafel te brengen en daar te bespreken, reikt dit over de tafel heen, op het bordje van de ander en pikt dat volledig in.

OUDERS |

Dat onze ouders zo doen wil niet zeggen dat het correct of gepast gedrag is. Het is overheersend van aard en in feite kwalijk gedrag dat geen vrijheid laat maar de ander inpikt.

GELIJKWAARDIG DOOR OPENHEID |

Uit nieuwsgierigheid heb ik dat tot dusverre toegelaten. Het moment lijkt aangebroken om meer openheid te geven en mij als gelijkwaardig gesprekspartner te gaan leren zien.
Niet als burger-service-nummer.

rj

-
Leerzaam: overheersende bemoeizucht... leer het herkennen. Wees toeschouwer. Om te beginnen van jouw eigen gevoel. facebook.com/1326856307424033

[bron: facebook.com/HetLichaamLiegtNooit/posts/1326856307424033]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten