zondag 4 mei 2014

Fluisterkind in de praktijk: wispelturig humeur... not

303 woorden
Heel mijn leven heb ik gedacht dat wat ik voelde, van mij was. Niet dus.
Heel mijn leven heb ik andermans (en -vrouws) gevoelens opgepakt.

Voorbeeld. Mijn moeder heeft mij meermalen in mijn jeugd naar m'n kop gesmeten dat mijn humeur zo wispelturig is - ons humeur eigenlijk; ook dat van mijn zusje; we waren allebei van die categorie namelijk.
Dat was niet zo.
Echter, als hooggevoelige pak je automatisch op waar de ander zit. En reflecteer je dat in je eigen gedragingen.

Als hooggevoelige pak je automatisch op waar de ander zit. En reflecteer je dat in je eigen gedragingen
Mijn moeder was er dan ook van verbijsterd dat mijn humeur zo snel terug kon veranderen, als ik eenmaal mijn zinnen verzette en wat anders ging doen. "Zie je nou dat het allemaal wel mee valt?" hoorde ik wel 's. Dat voelde onrechtvaardig en ik herinner mij haar aan te kijken op een manier van: "Nee, zo zit het niet, maar hoe het wel zit...?? Daar heb ik hulp bij nodig." En dat keer op keer. Jarenlang.

Schreef er eerder over, in "hoogbegaafden hebben het moeilijker". Dat zijn de hooggevoeligen, die alles oppikken.

Wat de boodschap van een voorval ook zou kunnen zijn, dat vindt meer dan de helft van de bevolking niet interessant
Interessant om te zien wat ruim de helft van de bevolking doet met wat ze zien. Ze maken zich er vanaf zonder er een ogenblik bij stil te staan wat de boodschap van een voorval is. Da's is per definitie een passieve en zelfs negatieve levenshouding te noemen, waarmee ze zichzelf te kort doen en hun eigen gedrag in één klap torpederen tot "karikaturaal". Immers, verder van "de waarheid" kun je niet zijn, als je alles maar met het verstand wilt rangschikken...
Kijk, zó hoort onze lucht eruit te zien...
Met korte contrails, van condens afkomstige vliegtuigstrepen.
Dus niet wat we de rest van het jaar te zien krijgen...
#durfkritischtezijn

Fijne dag. Tis mooi weer. En-joy.

~Ingeving van de dag,
vanuit een iets àl te zonnige omgeving



Tip - meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de volgende weblog in je mailbox

Geen opmerkingen:

Een reactie posten