maandag 5 mei 2014

Niemand stelt vragen (2) | Waarom? Wat wil je?

308 woorden | 
Een kind van 13 snapte op fb mijn vorige bericht niet; "Niemand stelt vragen".

"Dan leg ik het je uit.

  • Als iemand iets zegt (ook hier op fb), gaan mensen er vaak tegenin. Dat komt op mij over als "niet-luisteren" maar "liever zelf lullen".
  • Als iemand iets vertelt, en het is je niet duidelijk, kun je vragen stellen. Dat doet bijna niemand.
    Kinderen wel trouwens. Volwassenen zie ik geen inhoudelijke vragen stellen. Inhoudelijk wil zeggen: ze vragen naar de inhoud. 
  • Wat volwassenen vaak doen, als ze al een vraag stellen, is een vraag stellen die geen werkelijke vraag is, maar te maken heeft met wat er in hen zelf leeft
    Dus dan voel je dat er geen werkelijke interesse in het onderwerp is (waarover de ander zojuist verteld heeft)
  • op facebook zie ik vaak mensen reageren op een manier die niets met het oorspronkelijke bericht te maken heeft. Vaak zelfs komen hun eigen frustraties of verdriet te voorschijn. Of erger. Dat kan zelfs hoog oplopen! Ze hebben het iig over zichzelf, dan. 


"Waar Kleinzieligheid regeert, is Grootzieligheid verbannen" denk ik dan.
Snap je het zo?

Je hebt me overigens nu geen vraag gesteld, maar ik begrijp toch jouw behoefte aan uitleg. Dus geef ik die."


Een andere vraag luidde:



Wat wil je? 

"Grootzieligheid in gedrag. Werkelijke interesse. Kritisch denken. Mensen, die één zijn met zichzelf. Dia-loog. Werkelijke gesprekken in werkelijke verbinding van ziel tot ziel zonder tussenkomst van kleinzieligheid. Dat wil ik."


Waarom?

"Omdat mensen conformeren en niet kritisch zijn
Omdat mij dat stoort
Omdat ik mensen wil aansporen bewust in het leven te staan
Omdat ik wil dat er weer warm menselijk contact in een land vol kou mogelijk is.
Omdat ik blogs schrijf over de misstanden in de wereld en liever over positieve dingen bericht, maar da's kennelijk wat ik hier te doen heb."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten