vrijdag 17 september 2021

Maak het bespreekbaar oftewel spreek je uit

"Maak het bespreekbaar," zei mij ooit een lange Friezin tijdens een festival met de illustere naam Open Up. Bespreekbaar maken van iets wat mij opvalt, tegenstaat of hindert is mij nog nooit gelukt en dat is niet omdat ik zo onduidelijk praat. Mensen lopen weg uit de dialoog en geven jou het nakijken. "Jij trekt dat aan, dus ligt het aan jou," klinkt het pesterig, zonder dat dat iets oplost want die intentie mist volkomen. Psychologie van de koude grond, daar moet je het mee doen, hier. In dit wilde westen dat men abusievelijk beschaving noemt.

Zojuist schreef ik iemand als volgt aan, vanuit het hart:
-

Dag kerel. Jij lijkt mij een leuke en fidele kerel met een open en vrolijk gezicht. Da's leuk.

Het is misgegaan tussen ons en daar sprak ik jou op aan. Jouw uitleg was onbegrijpelijk en raakte kant noch wal, ik wees jou erop dat je nog niets gezegd had.

Jij verschool je erachter dat er roddels rondgaan over mij en "die (of een deel ervan) zouden wel waar zijn". Dat begreep ik uit jouw woorden.

Dus... zonder iets bij mij te verifiëren, zag ik jou mij veroordelen.

Dat is verraad, staat ook wel bekend als discriminatie.

Op basis van laster, bovendien. Zoek dat woord maar eens op. Tis strafbaar.

"Laster" van anderen "zal wel waar zijn" terwijl jij inmiddels weet hoe mensen doen. En dan is een zondebok snel gevonden.
En dat noemen wij beschaving...

Is dit eervol gedrag?
Noemt men dit beschaafd gedrag?
Ben jij trots op jezelf hierover?
Schaam jij je niet?

Ik doe niets anders dan mensen confronteren met wat zij zelf doen.

Jij vond mij onbeschoft - omdat ik met een theezakje gooide - en gebruikt dat nu om mij onbeschoft te behandelen en te vernederen.

Dus feitelijk verwijt jij mij wat jij zelf doet.

Dit had ik jou te schrijven. Omdat velen totaal geen idee hebben wat ze doen noch waarom.

Sta voor jezelf.
Toon ruggengraat.
Er zijn al meelopers genoeg.
Ga niet mee in zwakzinnig gedrag.

We hebben elkaar meer dan ooit nodig, en hart ook. Hart schrijf ik met een T.

Ik bejegen iedereen vriend-elijk en ben hulpvaardig. Ik sta voor iedereen klaar en deel mijn kennis en inzichten.

Maar deze wereld brengt hulpeloze karikaturen voort die niets weten, niets kunnen en niets doen. We leven niet maar overleven. We groeien op zonder eigenwaarde en zelfvertrouwen omdat ons gevoel niet mee mag doen. Ego regeert.

En in deze zieke wereld heeft iemand die afwijkt geen bestaansrecht. Die wordt aangevallen, vernederd en geïsoleerd.

"Het is geen maat van gezondheid om goed aangepast te zijn aan een totaal verziekte maatschappij," zei een wijsgeer.

Ik kan jou niet veranderen. Ik kan jou wel confronteren met wat jij zelf doet. Zelfs als er haat en nijd vrijkomt en mijn leven daardoor, door een hetze, gevaar loopt. Juist dan. Een hetze die jij kritiekloos lijkt te omarmen en verder verspreidt, als een virus.

Da's jammer, joh. Voor jou. Want zo doe jij jezelf tekort.

rj
-

Mensen verwensen elkaar en reageren zich op elkaar af alsof het de normaalste zaak van de wereld is maar dat is het niet. "Wie afwijkt wordt gestraft" betekent dat de kerk nog doorregeert. Tegen beter weten in. Daar mogen wij stevig naar kijken om te voorkomen dat er nooit iets verandert in dat sadistische, slachtofferige, kinderachtige en ondermaatse gedrag, waarmee wij onszelf te schande doen.

Ik verwacht er niets van maar heb mensen die agressief doen de fokking spiegel voor te houden.

En wens jou, lezer, een fijne dag, terwijl het liedje Mad World alweer in mijn hoofd klinkt.

rj




Geen opmerkingen:

Een reactie posten